مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظریه عالم کبیر و عالم صغیر در مکتب ابن عربی

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 98

چکیده

 نظریه ی عالم کبیر و عالم صغیر یا تناظر انسان و عالم در جهان اسلام, در بیان اخوان الصفا و تفکر اسماعیلی, غزالی, شیخ اشراق, افضل الدین کاشانی, عطار و مولوی تبلور بیشتری یافت هاست. این نظریه در مکتب ابن عربی, اندیشه ای اساسی و زمینه ای است که با تمام مباحث جهان شناسی و انسان شناسی این مکتب, پیوندداشته و درپی تبیین مقام انسان و جایگاه او در عالم است. تناظر انسان و عالم در مکتب ابن عربی از دو رویکرد تناظر جزوی و تناظر کلی قابل بررسی است. تناظر جزوی یکا یک اعضای انسان را با تک تک اجزای عالم, مقابل قرارمی دهد, و بیشتر جنبه ذوقی و تمثیلی دارد. در طرح تناظر کلی عالم کبیر و عالم صغیر, این اندیشه را می توان عین الربط مباحث این مکتب تلقی کرد. براساس جهان شناسی و انسان شناسی ابن عربی, انسان و عالم, ظهورات اجمالی و تفصیلی حقیقت واحد هستند. تناظر کلی, متوجه ساحت نوعی و تکوینی انسان است و براین اساس, انسان و عالم, هر دو بر صورت الهی بوده و از این جهت, نشانگر یک حقیقت اند و هر سه با یکدیگر تطابق دارند. در این نگاه, انسان, کون جامع؛ خلیفه الهی؛ روح؛ معنی؛ و غایت عالم است. انسان, مختصری از کل عالم بوده, و از این رو, به لحاظ صورت ظاهری, عالم صغیر؛ اما در معنی, عالم کبیر تلقی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرحناکی مقدم، مهدی، قدرت الهی، احسان، و بلانیان، محمدرضا. (1401). نظریه عالم کبیر و عالم صغیر در مکتب ابن عربی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 18(71 )، 77-98. SID. https://sid.ir/paper/956810/fa

    Vancouver: کپی

    فرحناکی مقدم مهدی، قدرت الهی احسان، بلانیان محمدرضا. نظریه عالم کبیر و عالم صغیر در مکتب ابن عربی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)[Internet]. 1401؛18(71 ):77-98. Available from: https://sid.ir/paper/956810/fa

    IEEE: کپی

    مهدی فرحناکی مقدم، احسان قدرت الهی، و محمدرضا بلانیان، “نظریه عالم کبیر و عالم صغیر در مکتب ابن عربی،” عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، vol. 18، no. 71 ، pp. 77–98، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956810/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button