مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

977
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,283
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه خودکارآمدی تحصیلی، درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و علوم پزشکی شهر بیرجند

صفحات

 صفحه شروع 126 | صفحه پایان 134

چکیده

 زمینه و هدف: خودکارآمدی, ادراک فرد از توانایی خود در انجام یک فعالیت و درگیری تحصیلی, کیفیت تلاشی است که افراد صرف فعالیت های هدفمند آموزشی می کنند. هر دو متغیر از مهم ترین شاخص های کیفیت آموزش به حساب می آیند. در این مطالعه, به مقایسه خودکارآمدی تحصیلی, درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی بین دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان و علوم پزشکی شهر بیرجند پرداخته شد. روش تحقیق: مطالعه حاضر از جمله پژوهش های توصیفی-مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش, کلیه دانشجویان ورودی سال های 1393 تا 1396 دو دانشگاه فرهنگیان و علوم پزشکی (فقط رشته پزشکی) شهر بیرجند بودند. حجم نمونه, 180نفر برآورد گردید که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه دو بخشی شامل پرسشنامه خودکارآمدی Owen و Froman و درگیری تحصیلی زرنگ استفاده شد. عملکرد تحصیلی نیز براساس معدل کل دانشجویان سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش 24) و با کمک آزمون های آماری کولموگروف-اسمیرنوف, tو رگرسیون انجام شد. یافته ها: در این مطالعه, در مجموع 180دانشجو با میانگین سنی 1/27± 20/7 سال, از رشته های دبیری (110نفر) و رشته پزشکی (70نفر) شرکت نمودند. مقایسه میانگین خودکارآمدی تحصیلی نشان داد, دانشجویان رشته های دبیری از میزان خودکارآمدی تحصیلی بالاتری برخوردار بودند (0/001P<)؛ اما مقایسه میانگین درگیری تحصیلی دو گروه, تفاوت معنی داری را نشان نداد (0/476P=). همچنین ضریب بتای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پزشکی سهم بیشتری در پیش بینی عملکرد تحصیلی داشت. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد, متغیّر خودکارآمدی تحصیلی از عوامل پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی می باشد. براساس یافته های به دست آمده, ضرورت دارد تا پژوهش های عمیق تری در خصوص متغیّرهای خودکارآمدی و درگیری تحصیلی در دو گروه مذکور انجام گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی نژاد، سیدحسین، مهدی زاده، ایرج، و صالح آبادی، سروش. (1397). مقایسه خودکارآمدی تحصیلی, درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و علوم پزشکی شهر بیرجند. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 25(ویژه نامه آموزش پزشکی)، 126-134. SID. https://sid.ir/paper/95699/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی نژاد سیدحسین، مهدی زاده ایرج، صالح آبادی سروش. مقایسه خودکارآمدی تحصیلی, درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و علوم پزشکی شهر بیرجند. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1397؛25(ویژه نامه آموزش پزشکی):126-134. Available from: https://sid.ir/paper/95699/fa

    IEEE: کپی

    سیدحسین موسوی نژاد، ایرج مهدی زاده، و سروش صالح آبادی، “مقایسه خودکارآمدی تحصیلی, درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و علوم پزشکی شهر بیرجند،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 25، no. ویژه نامه آموزش پزشکی، pp. 126–134، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95699/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button