مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

638
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

257
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نوع شناسی اخبار جعلی شبکه های اجتماعی در بافت مصرف ایران، الگوی مفهومی مردم نگارانه

صفحات

 صفحه شروع 814 | صفحه پایان 844

چکیده

 هدف: خبر جعلی مفهومی قدیمی است که در دنیای امروز بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است؛ اما در ادبیات بازاریابی و رفتار مصرف کننده ایران, کمتر به این موضوع پرداخته شده است. خبر جعلی در بازاریابی و رفتار مصرف کننده به پدیده زیان باری بدل شده و ممکن است به برندها و شرکت ها آسیب برساند. هدف این پژوهش شناسایی و ارایه انواع خبر جعلی موجود در بافت مصرف ایران و ابعاد آن است. روش: در این پژوهش کیفی و بنیادین, داده ها با مصاحبه های نیمه ساختار یافته به صورت میدانی جمع آوری شدند. جامعه هدف, کاربران شبکه های اجتماعی در ایران بودند. روش نمونه گیری قضاوتی, غیراحتمالی و گلوله برفی بود و با توجه به اشباع تیوریک, 16 مصاحبه انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از نسخه 8 نرم افزار اطلس تی آی انجام شد. یافته ها: در پژوهش حاضر برای نخستین بار, 5 نوع خبر جعلی در بافت مصرف ایران شناسایی شد. پیش از این دو نوع شبه علم و تیوری توطیه در ادبیات سیاسی خارج از ایران مشاهده شده بود؛ اما خبر جعلی سلامت, ضدیت با علم و نزدیکی به نظام سیاسی حاکم برای نخستین بار در ادبیات بازاریابی معرفی شده است. نتیجه گیری: با توجه به نوآورانه بودن یافته ها, این یافته ها می واند برای بازاریابان و پژوهشگران حایز اهمیت باشد. پذیرش خبر جعلی به عنوان اطلاعات موجود در بافت مصرف کشور, نوع شناسی آن و اتخاذ گام های مناسب برای ارایه اطلاعات به مصرف کننده, به حفظ وجهه و تصویر برند و محصول کمک می کند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانیان، عماد. (1400). نوع شناسی اخبار جعلی شبکه های اجتماعی در بافت مصرف ایران, الگوی مفهومی مردم نگارانه. مدیریت بازرگانی، 13(3 )، 814-844. SID. https://sid.ir/paper/957319/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانیان عماد. نوع شناسی اخبار جعلی شبکه های اجتماعی در بافت مصرف ایران, الگوی مفهومی مردم نگارانه. مدیریت بازرگانی[Internet]. 1400؛13(3 ):814-844. Available from: https://sid.ir/paper/957319/fa

    IEEE: کپی

    عماد رحمانیان، “نوع شناسی اخبار جعلی شبکه های اجتماعی در بافت مصرف ایران, الگوی مفهومی مردم نگارانه،” مدیریت بازرگانی، vol. 13، no. 3 ، pp. 814–844، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/957319/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button