مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

475
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر راهبرد آگاهی واج شناختی بر پیشرفت مهارت های خواندن دانش آموزان پسر نارساخوان

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 37

چکیده

 مقدمه: مهارت خواندن یکی از مهم ترین مهارت ها در دوره ابتدایی است به طوری که اختلال در آن بر یادگیری سایر دروس تاثیر می گذارد. هدف: هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر مداخله روش آگاهی واج شناختی در بهبود خواندن دانش آموزان با نارساخوانی بود. روش: نوع پژوهش, نیمه آزمایشی بود. جامعه این پژوهش کل دانش آموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهرستان خواف و شهر رشتخوار در سال تحصیلی 95-1394 بودند که با نمونه گیری تصادفی 10 نفر از آن ها که بر اساس چک لیست 27 گویه بررسی نشانگان نارساخوانی, کارنامه و کارت سنجش سلامت سال اول ابتدایی, دارای اختلال خواندن تشخیص داده شده بودند, انتخاب شدند و سپس این دانش آموزان به صورت تصادفی به دو گروه, آزمایشی با مداخله روش آگاهی واج شناختی و کنترل تقسیم شدند. پس از اجرای مداخله آموزشی آگاهی واج شناختی پس آزمون روی هر دو گروه اجرا شد و داده های حاصل از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از spss نسخه 19 و با آزمون t دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج آزمون t دو گروه مستقل برای مقایسه نمرات اختلافی دو گروه نشان داد که بین میانگین بهبود در گروه آموزش آگاهی واج شناختی (9/78) در مقایسه با گروه کنترل (2/67) تفاوت معناداری در سطح (0/0005>P) وجود دارد؛ که بیانگر تاثیر مداخله آگاهی واج شناختی بر بهبود خواندن دانش آموزان است. نتیجه گیری: روش آگاهی واج شناختی با افزایش دامنه دقت و توجه, افزایش سرعت خواندن و درک مطلب باعث پیشرفت در مهارت خواندن دانش آموزان شده است؛ لذا پیشنهاد می شود به منظور بهبود خواندن دانش آموزان نارساخوان از روش آگاهی واج شناختی استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خوشرو، محسن، رضایی، علی محمد، و طالع پسند، سیاوش. (1400). بررسی تاثیر راهبرد آگاهی واج شناختی بر پیشرفت مهارت های خواندن دانش آموزان پسر نارساخوان. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 8(1 )، 28-37. SID. https://sid.ir/paper/958250/fa

    Vancouver: کپی

    خوشرو محسن، رضایی علی محمد، طالع پسند سیاوش. بررسی تاثیر راهبرد آگاهی واج شناختی بر پیشرفت مهارت های خواندن دانش آموزان پسر نارساخوان. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1400؛8(1 ):28-37. Available from: https://sid.ir/paper/958250/fa

    IEEE: کپی

    محسن خوشرو، علی محمد رضایی، و سیاوش طالع پسند، “بررسی تاثیر راهبرد آگاهی واج شناختی بر پیشرفت مهارت های خواندن دانش آموزان پسر نارساخوان،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 8، no. 1 ، pp. 28–37، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958250/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button