مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,094
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,254
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه بینش پژوهشی، حل مساله و فرآیند تدریس در بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی در استان مازندران در سال تحصیلی 88-87

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 158

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 این تحقیق با عنوان «مقایسه مهارت های بینش پژوهشی، حل مساله و فرآیند تدریس در بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی» در استان مازندران در سال تحصیلی 88-87 انجام شده است. هدف از انجام این تحقیق مقایسه مهارت های معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی در سه زمینه بینش پژوهشی، حل مساله و فرایند تدریس بوده و به تبع آن 9 فرضیه تنظیم شده است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع میدانی است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 33368 نفر معلمان آموزش دیده و تعداد 12000 نفر معلمان آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی که در سال تحصیلی 88-87 در یکی از مدارس تابعه مدیریت و مناطق آموزش و پرورش استان مازندران مشغول به کار می باشند، تشکیل می دهند. اطلاعات لازم جهت سنجش متغیرها از طریق ابزار پرسشنامه و چک لیست رفتار سنجی به دست آمده است. به طوری که جهت سنجش بینش علمی (پژوهشی) نمونه مورد مطالعه از پرسشنامه نگرش سنج 63 سوالی که در مقیاس لیکرت (کاملا موافقم، موافقم، مخالفم و کاملا مخالفم) تهیه شده، سود جسته ایم. همچنین جهت سنجش مهارت های حل مساله و فرایند تدریس نمونه مورد مطالعه از چک لیست رفتار سنجی که هر کدام حاوی 20 سوال در دامنه یک الی 5 نمره ای استفاده شده است. پایایی ابزار نگرش سنجی بینش علمی (پژوهشی) 81 صدم، چک لیست رفتار سنجی مهارت حل مساله 86 صدم و چک لیست رفتار سنجی مهارت فرایند تدریس 76 صدم به دست آمده است. تجزیه و تحلیل آماری در این پژوهش با استفاده از نرم افزار spss در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. در سطح استنباطی از آزمون های کولموگروف- اسمیر نوف به منظور تعیین نرمال بودن داده ها و آزمون t دو گروه مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است. نتایج آمار توصیفی و استنباطی حاصله بدین شرح می باشد:-1 نتایج توصیفی نشان می دهد که از مجموع 232 نفر نمونه آموزش دیده مورد مطالعه 35.8 درصد و از مجموع 196 نفر نمونه آموزش ندیده تنها 12.8 درصد در برنامه معلم پژوهنده شرکت داشته اند.-2 از مجموع 232 نفر نمونه آموزش دیده مورد مطالعه 62.9 درصد و از مجموع 196 نفر نمونه آموزش ندیده 39.3 درصد در دوره های دیگر پژوهشی بجز اقدام پژوهشی شرکت کرده اند. -3همچنین 43.1 درصد از گروه آموزش دیده و 21.4 درصد از گروه آموزش ندیده اظهار داشته اند که در همایش های علمی و پژوهشی شرکت داشته اند. -4نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان می دهد که بین مهارت های بینش پژوهشی و فرآیند تدریس دو گروه از معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی تفاوت معنادار وجود ندارد؛ اما در سطح خطای 5 درصد بین دو گروه معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی نسبت به مهارت حل مساله تفاوت معنادار وجود دارد. -5از نتایج دیگر این تحقیق می توان گفت مهارت بینش پژوهی معلمان آموزش دیده دوره های مختلف تحصیلی تفاوت معنادار وجود داشته؛ اما مهارت بینش پژوهشی معلمان اموزش دیده با سوابق خدمت مختلف، تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین مهارت حل مساله و فرآیند تدریس معلمان آموزش دیده با دوره های مختلف تحصیلی و سوابق خدمت مختلف آن ها تفاوت معناداری مشاهده نشده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گرگانی، تقی، مطلبی، ابوطالب، و کلاته میمری، حسین. (1390). مقایسه بینش پژوهشی, حل مساله و فرآیند تدریس در بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی در استان مازندران در سال تحصیلی 88-87. تحقیقات مدیریت آموزشی، 3(1 (مسلسل 9))، 135-158. SID. https://sid.ir/paper/95830/fa

    Vancouver: کپی

    گرگانی تقی، مطلبی ابوطالب، کلاته میمری حسین. مقایسه بینش پژوهشی, حل مساله و فرآیند تدریس در بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی در استان مازندران در سال تحصیلی 88-87. تحقیقات مدیریت آموزشی[Internet]. 1390؛3(1 (مسلسل 9)):135-158. Available from: https://sid.ir/paper/95830/fa

    IEEE: کپی

    تقی گرگانی، ابوطالب مطلبی، و حسین کلاته میمری، “مقایسه بینش پژوهشی, حل مساله و فرآیند تدریس در بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی در استان مازندران در سال تحصیلی 88-87،” تحقیقات مدیریت آموزشی، vol. 3، no. 1 (مسلسل 9)، pp. 135–158، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95830/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button