مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

640
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل رفتاری تصمیم گیری سرمایه گذاران فردی در بازار سرمایه ایران

صفحات

 صفحه شروع 625 | صفحه پایان 652

چکیده

 هدف: فرایند تصمیم گیری انسان پیچیده است و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. تصمیم گیری احساسی سرمایه گذاران, انحراف قیمت سهام از قیمت های واقعی را به دنبال دارد و به قیمت گذاری نادرست سهام و درنتیجه سرمایه گذاری ناکارآمد منجر می شود. مالی رفتاری در پاسخ به انتقادهای وارده به نظریه های مالی سنتی, تلاش می کند تا با در نظر گرفتن این واقعیت که سرمایه گذاران به طور کامل منطقی نیستند و سویه های رفتاری بر تصمیم های آنان اثر می گذارد, ناهنجاری های موجود در بازارهای مالی را توضیح دهد. با توجه به ضرورت موضوع و نبود مدل جامعی که عوامل اثرگذار بر تصمیم گیری سرمایه گذاران را در محیط بومی بازار سرمایه ایران نشان دهد, پژوهش حاضر به تدوین این مدل پرداخته است. روش: در پژوهش حاضر, از روش نظریه داده بنیاد چندوجهی استفاده شده است. برای گردآوری داده ها, مصاحبه های نیمه ساختاریافته عمیق با خبرگان حرفه ترتیب داده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر, سرمایه گذاران فردی فعال در بازار سرمایه ایران هستند. فرایند انجام مصاحبه, تجزیه و تحلیل آن ها و ارایه مدل, از اسفند 1397 آغاز شد و تا پایان سال 1399 ادامه یافت. از مصاحبه های انجام شده با خبرگان, در نهایت 67 مقوله اصلی و 218 مفهوم استخراج شد که مدل کلی پژوهش را شکل داد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که عوامل علی اثرگذار بر تصمیم گیری سرمایه گذاران عبارت اند از: پشیمان گریزی, طمع, ترس, ناهماهنگی شناختی, اثر شهرت, لنگر ذهنی, خوداسنادی, زیان گریزی, لذت قمار, تفکر سرمایه گذاری, رفتار توده ای, داشتن بیش نگری, نماگری, هیجان کاذب, اعتمادبه نفس کاذب, تعصب به گذشته, تازه گرایی, حسابداری ذهنی, توانمندپنداری, عدم تقارن معاملاتی, خطای شباهت, اثر کهربایی, توهم قمارباز, انگیزه, افق زمانی, اثر سود اولیه, تجربه, سن, جنسیت و تحلیل. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش, سرمایه گذاران فردی می توانند با پیاده سازی راهبردهای ارایه شده, از طریق شناسایی و کاهش سویه های ذهنی خود, کیفیت تصمیم گیریشان را بهبود بخشند و تصمیم های سرمایه گذاری کاراتری اتخاذ کنند. این راهبردها عبارت اند از: خودشناسی, یادداشت برداری, دانش بازار سرمایه, تمرکز, کلی نگری, صبر, پذیرش و بررسی اشتباه ها, خوداتکایی, مشورت, انتقادپذیری, انعطاف ذیری, مطالعه, متنوع سازی و حواس پرتی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نایب محسنی، شیدا، خلیفه سلطانی، سیداحمد، و حجازی، رضوان. (1400). تدوین مدل رفتاری تصمیم گیری سرمایه گذاران فردی در بازار سرمایه ایران. تحقیقات مالی، 23(4 )، 625-652. SID. https://sid.ir/paper/958402/fa

    Vancouver: کپی

    نایب محسنی شیدا، خلیفه سلطانی سیداحمد، حجازی رضوان. تدوین مدل رفتاری تصمیم گیری سرمایه گذاران فردی در بازار سرمایه ایران. تحقیقات مالی[Internet]. 1400؛23(4 ):625-652. Available from: https://sid.ir/paper/958402/fa

    IEEE: کپی

    شیدا نایب محسنی، سیداحمد خلیفه سلطانی، و رضوان حجازی، “تدوین مدل رفتاری تصمیم گیری سرمایه گذاران فردی در بازار سرمایه ایران،” تحقیقات مالی، vol. 23، no. 4 ، pp. 625–652، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958402/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button