مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

525
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

586
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دبستان از منظر معنی شناسی قالبی

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 240

چکیده

 کتاب درسی در مقام مهم ترین ابزار آموزشی کشور, بخش مهمی از محتوای برنامه درسی را در خود دارد. از این رو, روزآمد کردن کتاب های درسی, افزودن بر غنای مفهومی و پرهیز از کاستی های موجود در آن ها همواره ضرورت تحلیل محتوای کتاب های درسی را اجنتاب ناپذیر می کند. پژوهش حاضر با هدف مشخص کردن میزان توجه کتاب های فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دبستان به انواع معانی موجود در یک قالب معنایی می کوشد به این پرسش پاسخ دهد که «در کتاب فارسی دوره دبستان کدام یک از انواع معانی «دستوری», «صریح» «سبکی», «هم آیندی», «کاربردی», «تلویحی» و «متداعی» آموزش داده می شود؟ » و «هر یک از انواع معانی مورد نظر تا چه سطحی مورد توجه قرار گرفته اند؟ ». پژوهش در شمار پژوهش های کیفی قرار دارد و جامعه آماری پژوهش تمامی تکالیف مجموعه کتاب فارسی نوشتاری و تمامی متون و تمرین های فارسی خوانداری دوره دبستان را دربردارد. برای ارزیابی محتوای درسی از روش تحلیل محتوا و مشخصا چک لیست استفاده شده و واحد تحلیل, واژه است. معیار تحلیل محتوا برای ارزیابی این کتاب, معنی شناسی قالبی فیلمور (1975) است و محتوای کتاب ها بر اساس میزان کاربست انواع معانی موجود در یک قالب معنایی, تحلیل و توصیف می شوند. یافته های پژوهش ناظر است به آموزش غیرمستقیم معنای صریح, معنای هم آیندی, معنای متداعی و معنای سبکی در قالب تکلیف های نوشتاری و خوانداری مختلف که از این میان معنای صریح بیش از معانی هم آیندی, متداعی و سبکی است. همچنین, تحلیل کتاب های دوره دبستان نشان می دهد که معانی دستوری, کاربردی و تلویحی از نظر دور مانده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیاضی، مریم سادات، و صافی پیرلوجه، حسین. (1399). تحلیل محتوای کتاب فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دبستان از منظر معنی شناسی قالبی. جستارهای زبانی، 11(4 (پیاپی 58) )، 211-240. SID. https://sid.ir/paper/958557/fa

    Vancouver: کپی

    فیاضی مریم سادات، صافی پیرلوجه حسین. تحلیل محتوای کتاب فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دبستان از منظر معنی شناسی قالبی. جستارهای زبانی[Internet]. 1399؛11(4 (پیاپی 58) ):211-240. Available from: https://sid.ir/paper/958557/fa

    IEEE: کپی

    مریم سادات فیاضی، و حسین صافی پیرلوجه، “تحلیل محتوای کتاب فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دبستان از منظر معنی شناسی قالبی،” جستارهای زبانی، vol. 11، no. 4 (پیاپی 58) ، pp. 211–240، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958557/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button