مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

262
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

472
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تطبیق ساختار روایت در کتاب ایوب عهد عتیق و «حدیث محنت ایوب» در قصص القرآن عتیق نیشابوری با استفاده از نظریه گره ماس

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 114

چکیده

 سرگذشت ایوب پیامبر یکی از روایت های مشترک قرآن کریم و عهد عتیق است که در این دو کتاب به دو شکل متفاوت گزارش شده. روایت عهد عتیق و روایت مفسران قرآن, به رغم شباهت های محتوایی و فرمی, از لحاظ ساختار و سازمان پی رنگ تفاوت هایی دارند. پژوهش حاضر, با استفاده از الگوی روایت شناسانه آلگیرداس ژولین گره ماس و نظریه او درباره نشانه-معناشناسی گفتمان, با روش توصیفی-تحلیلی, به بررسی تطبیقی ساختار روایت ایوب در عهد عتیق (کتاب ایوب) و یکی از روایت های اسلامی سرگذشت او, یعنی «حدیث محنت ایوب» در تفسیر فارسی کهن موسوم به قصص القرآن اثر ابوبکر عتیق نیشابوری (سورآبادی), می پردازد. به این منظور, نخست الگوی نقش گزاری, زنجیره روایت, و ساختار پی رنگ در نظریه گره ماس به اختصار شرح داده می شوند؛ سپس, بر اساس آن ها, رویدادها, شخصیت ها, و ساختار روایت ایوب در دو گزارش مذکور بررسی و مقایسه می شوند. در پایان, پژوهش حاضر به این نتیجه می رسد که پی رنگ روایت کتاب مقدس از نوع قراردادی و پی رنگ روایت عتیق نیشابوری از نوع اجرایی است. در هر دو روایت, یهوه/خدا نقش فرستنده را بر عهده دارد, اما بارزترین تفاوت این دو روایت شخصیت شیطان/ابلیس است که در کتاب ایوب نقش گزار نیست ولی در روایت عتیق نیشابوری نقش بازدارنده و فاعل کنش را ایفا می کند. هم چنین, در این دو روایت نقش تخریب کننده به شخصیت هایی متفاوت نسبت داده شده است. واکاوی فرایند نشانه-معناپردازی در تحول ساختار روایت ها و فعل های موثر نیز نشان می دهد که در روایت عتیق نیشابوری نظام کنشی-تنشی و در روایت کتاب مقدس نظام بوشی-تنشی گفتمان غالب را در تولید معنا شکل می دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غفاری، محمد، و رمزی، ملیکا. (1400). تطبیق ساختار روایت در کتاب ایوب عهد عتیق و «حدیث محنت ایوب» در قصص القرآن عتیق نیشابوری با استفاده از نظریه گره ماس. ادب فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، 11(2 (پیاپی 28) )، 93-114. SID. https://sid.ir/paper/958736/fa

    Vancouver: کپی

    غفاری محمد، رمزی ملیکا. تطبیق ساختار روایت در کتاب ایوب عهد عتیق و «حدیث محنت ایوب» در قصص القرآن عتیق نیشابوری با استفاده از نظریه گره ماس. ادب فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)[Internet]. 1400؛11(2 (پیاپی 28) ):93-114. Available from: https://sid.ir/paper/958736/fa

    IEEE: کپی

    محمد غفاری، و ملیکا رمزی، “تطبیق ساختار روایت در کتاب ایوب عهد عتیق و «حدیث محنت ایوب» در قصص القرآن عتیق نیشابوری با استفاده از نظریه گره ماس،” ادب فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، vol. 11، no. 2 (پیاپی 28) ، pp. 93–114، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958736/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button