مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,472
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

973
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از کارکردهای الگوی ارزشیابی توصیفی

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 124

کلیدواژه

ارزشیابی توصیفی (کیفی)Q1

چکیده

 زمینه و هدف: ارزشیابی توصیفی (کیفی) ازجمله نوآوری هایی است که در یکی دو دهه گذشته در نظام آموزشی ابتدایی ایران اجرا شده است. این پژوهش باهدف شناخت و فهم تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی درخصوص کارکرد های ارزشیابی توصیفی (کیفی) انجام شد. روش: پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی صورت گرفته است. برای شناسایی کیفیت درک و فهم معلمان از کارکردهای الگوی ارزشیابی توصیفی (کیفی), با معلمان مجری مصاحبه نیمه عمیق با ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند با مشارکت 15 نفر از معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان های کاشان و آران و بیدگل انجام شد. روش نمونه گیری هدف مند بود و داده ها با به کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گرفت. یافته ها: از مجموع یافته های این پژوهش 24 کد استخراج که بعد از پایش شش کارکرد اصلی آشکارسازی توانایی دانش آموزان و اعطای آزادی عمل بیشتر به آنان, آشکارسازی ضعف و قوت های تدریس معلم, آشکارسازی ضعف ها و قوت های دانش آموزان در حین یاددهی یادگیری, درگیرسازی دانش آموزان با جریان یادگیری, آشکارسازی از نتایج یادگیری دانش آموزان و اصلاح و بهبود یاددهی و یادگیری بدست آمد. نتیجه گیری: کارکرد اساسی و اصلی ارزشیابی توصیفی (کیفی) شناسایی شده در این تحقیق ارزشیابی درگیرساز, آشکارساز و اصلاح گر یادگیری است و در عمل پیشنهاد می شود کارکردهای ارزشیابی توصیفی (کیفی) در طراحی کتاب های درسی مورد استفاده و با نقشه یادگیری کتاب های درسی مورد توجه قرار گیرد به گونه ای که ارزشیابی و جریان یادهی-یادگیری درهم تنیده و آمیخته شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    انتهایی آرانی، علی، واصفیان، فرزانه، حسنی، محمد، و قلتاش، عباس. (1400). تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از کارکردهای الگوی ارزشیابی توصیفی. آموزش در علوم انتظامی، 9(32 )، 99-124. SID. https://sid.ir/paper/958891/fa

    Vancouver: کپی

    انتهایی آرانی علی، واصفیان فرزانه، حسنی محمد، قلتاش عباس. تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از کارکردهای الگوی ارزشیابی توصیفی. آموزش در علوم انتظامی[Internet]. 1400؛9(32 ):99-124. Available from: https://sid.ir/paper/958891/fa

    IEEE: کپی

    علی انتهایی آرانی، فرزانه واصفیان، محمد حسنی، و عباس قلتاش، “تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از کارکردهای الگوی ارزشیابی توصیفی،” آموزش در علوم انتظامی، vol. 9، no. 32 ، pp. 99–124، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958891/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button