مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

783
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

870
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش عوامل خانوادگی در پرخاشگری کودکان پیش دبستانی با واسطه گری مهارتهای اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 54

چکیده

 مقدمه: آسیب پذیری هر کودک در برابر مسایل ناخوشایند زندگی بستگی به توانش و مهارت های اجتماعی موجود وی دارد. مهارت اجتماعی به عنوان مهارت های لازم برای تطبیق با نیازهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی تعریف می شود. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش عوامل خانوادگی در پرخاشگری کودکان پیش دبستانی با واسطه گری مهارت های اجتماعی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف, یک پژوهش بنیادی و از نظر ماهیت نیز توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی کودکان پیش دبستانی شهر یزد در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که 350 نفر از این افراد بر اساس جدول کوکران و به روش نمونه گیری تلفیقی (خوشه ای و طبقه ای) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مدیریت استرس الیوت, پرسشنامه پذیرش اجتماعی مارلو و کراون, پرسشنامه شفقت به خود نف, پرسشنامه مهارت های اجتماعی کودکان تراسکات و پرسشنامه پرخاشگری کودکان واحدی و همکاران استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و AMOS نسخه 20 روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود و نشان داد که از میان عوامل خانوادگی, استرس والدین و پذیرش اجتماعی بر پرخاشگری اثر مستقیم دارند که اثر استرس والدین بر پرخاشگری مثبت و اثر پذیرش اجتماعی بر پرخاشگری منفی است. هم چنین شفقت به خود از طریق استرس والدین و پذیرش اجتماعی رابطه منفی و غیرمستقیم با پرخاشگری و عدم مهارت های اجتماعی دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های حاصل از پژوهش حاضر می توان گفت عوامل خانوادگی با واسطه گری مهارت های اجتماعی در پرخاشگری کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برزگربفرویی، کاظم، رحیمی، مهدی، و شایق، محمد. (1400). نقش عوامل خانوادگی در پرخاشگری کودکان پیش دبستانی با واسطه گری مهارتهای اجتماعی. طلوع بهداشت، 20(1 (مسلسل 85) )، 38-54. SID. https://sid.ir/paper/959291/fa

    Vancouver: کپی

    برزگربفرویی کاظم، رحیمی مهدی، شایق محمد. نقش عوامل خانوادگی در پرخاشگری کودکان پیش دبستانی با واسطه گری مهارتهای اجتماعی. طلوع بهداشت[Internet]. 1400؛20(1 (مسلسل 85) ):38-54. Available from: https://sid.ir/paper/959291/fa

    IEEE: کپی

    کاظم برزگربفرویی، مهدی رحیمی، و محمد شایق، “نقش عوامل خانوادگی در پرخاشگری کودکان پیش دبستانی با واسطه گری مهارتهای اجتماعی،” طلوع بهداشت، vol. 20، no. 1 (مسلسل 85) ، pp. 38–54، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/959291/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button