مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,123
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

متون اصلی در مقابل متون ترجمه ای انگلیسی برای اهداف دانشگاهی، مساله معادل برای مفهوم اصلی و درک کلی متن

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 53

چکیده

 امروزه اغلب متون دانشگاهی و علمی ابتدا به زبان انگلیسی نوشته می شوند و بنابراین دانشجویان در مطالعه منابع درسی و انجام پژوهش های خود به مهارت های مرتبط با این زبان نیاز دارند. هدف از پژوهش حاضر, مقایسه درک مطلب دانشجویان از متون اصلی انگلیسی برای اهداف دانشگاهی و ترجمه فارسی آنها بود. بدین منظور, 50 دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش های مختلف مدیریت انتخاب شدند؛ 30 نفر از این دانشجویان به آزمون درک مطلب متون تخصصی به زبان انگلیسی پاسخ دادند؛ 20 دانشجوی دیگر نیز در همین آزمون برای ترجمه فارسی متون شرکت کردند. نتایج نشان داد که دانشجویان مفهوم اصلی متون انگلیسی را بهتر از مفهوم اصلی ترجمه فارسی آنها درک می کنند؛ اما این مساله در زمینه جزییات متون مصداق ندارد. بر طبق یافته ها, فرایند انتقال از زبان مبدا به زبان مقصد, عمدتا در یافتن معادل های کامل برای مفهوم اصلی متن مبدا مشکل ایجاد می کند و نه جزییات آن, چرا که مفهوم اصلی متن متشکل از گزاره هایی در سطح عالی است که معمولا در سطح متنی عمل می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تاج الدین، ضیاالدین، و رضاییان دلویی، محمدرضا. (1389). متون اصلی در مقابل متون ترجمه ای انگلیسی برای اهداف دانشگاهی, مساله معادل برای مفهوم اصلی و درک کلی متن. مطالعات ترجمه، 8(31)، 33-53. SID. https://sid.ir/paper/96016/fa

    Vancouver: کپی

    تاج الدین ضیاالدین، رضاییان دلویی محمدرضا. متون اصلی در مقابل متون ترجمه ای انگلیسی برای اهداف دانشگاهی, مساله معادل برای مفهوم اصلی و درک کلی متن. مطالعات ترجمه[Internet]. 1389؛8(31):33-53. Available from: https://sid.ir/paper/96016/fa

    IEEE: کپی

    ضیاالدین تاج الدین، و محمدرضا رضاییان دلویی، “متون اصلی در مقابل متون ترجمه ای انگلیسی برای اهداف دانشگاهی, مساله معادل برای مفهوم اصلی و درک کلی متن،” مطالعات ترجمه، vol. 8، no. 31، pp. 33–53، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96016/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button