مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,040
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

663
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر جاده های جنگلی آسفالته و خاکی بر میزان موجودی حجمی توده های حاشیه جاده و مجاور

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 17

چکیده

 به منظور تعیین متوسط موجودی حجمی توده های حاشیه جاده های جنگلی آسفالته و خاکی و مقایسه آن با متوسط موجودی در هکتار توده مجاور که در فاصله 100 متری از حاشیه جاده قرار داشتند, در سه رویشگاه جنگلی نکا, داراب کلا و امره عملیات آماربرداری انجام پذیرفت. در هر یک از این رویشگاه ها جاده ای به طول یک کیلومتر انتخاب شد. سپس تعداد در هکتار و قطر برابر سینه درختان در بیست قطعه نمونه, به مساحت هزار مترمربع که نیمی از آن ها در امتداد جاده های جنگلی و بقیه در توده مجاور پیاده شده بودند, اندازه گیری شدند. برای محاسبه موجودی توده های حاشیه جاده و مجاور آن, از جدول تاریف یک عامله استفاده شد. نتایج این بررسی نشان داد که موجودی در هکتار حاشیه جاده های جنگلی نکا و امره به ترتیب در سطوح احتمال 1/0 و 1 درصد بیشتر از توده های مجاور بود. اما در رویشگاه داراب کلا, اختلاف موجودی حاشیه جاده و توده مجاور معنی دار نبود. موجودی حجمی توده های جنگلی حاشیه جاده آسفالته نکا در سطح احتمال 5 درصد بیشتر از موجودی حجمی توده های حاشیه جاده خاکی امره و داراب کلا بود. احتمالا فراوانی توسکا ییلاقی, دسترسی به نور بیشتر, حاصل خیزی خاک و شکل گیری جزیره گرمایی در اطراف دالان حمل و نقل موجب افزایش موجودی توده های حاشیه جاده نسبت به مجاور و حاشیه جاده آسفالته نسبت به حاشیه جاده خاکی شده باشد که نیاز به بررسی دقیق تری خواهد داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پارساخو، آیدین، جلیلوند، حمید، حسینی، سیدعطااله، و شیخی، مهدی. (1387). تاثیر جاده های جنگلی آسفالته و خاکی بر میزان موجودی حجمی توده های حاشیه جاده و مجاور. علوم کشاورزی و منابع طبیعی، 15(5)، 10-17. SID. https://sid.ir/paper/9603/fa

    Vancouver: کپی

    پارساخو آیدین، جلیلوند حمید، حسینی سیدعطااله، شیخی مهدی. تاثیر جاده های جنگلی آسفالته و خاکی بر میزان موجودی حجمی توده های حاشیه جاده و مجاور. علوم کشاورزی و منابع طبیعی[Internet]. 1387؛15(5):10-17. Available from: https://sid.ir/paper/9603/fa

    IEEE: کپی

    آیدین پارساخو، حمید جلیلوند، سیدعطااله حسینی، و مهدی شیخی، “تاثیر جاده های جنگلی آسفالته و خاکی بر میزان موجودی حجمی توده های حاشیه جاده و مجاور،” علوم کشاورزی و منابع طبیعی، vol. 15، no. 5، pp. 10–17، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/9603/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button