Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

250
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

430
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربردشناسی ساخت های پرسشی در متون علمی زبان فارسی

صفحات

 صفحه شروع 477 | صفحه پایان 508

چکیده

 دانش بر پایه ی پرسش استوار است و در هر متن علمی, فرض بر این است که نویسنده به یک یا چند پرسش معین پاسخ دهد. با وجود مطالعات گسترده در خصوص ملاحظات دستوری, آوایی و معنایی ساخت های پرسشی, تحلیل کاربردشناختی این گروه از ساخت های زبانی دارای سابقه ی چندانی نیست. برای نخستین بار هایلند (2002) ساخت پرسشی را با رویکردی کاربردشناختی و به مثابه ی راهبردی کلامی برای جلب توجه خواننده ی متن معرفی کرد. در انگاره ی نظری هایلند, هفت کارکرد کلامی برای ساخت های پرسشی پیش بینی شده است: 1) ساخت پرسشی در جایگاه عنوان اثر, 2) مقدمه چینی, 3) بخش بندی متن, 4) موقعیت محکم, 5) اظهار نگرش یا رد ادعا, 6) تأیید خواننده و 7) پرسش واقعی. به دلیل فقدان مطالعه ای در خصوص کارکرد کلامی ساخت های پرسشی در زبان فارسی, نگارنده پس از فراهم ساختن پیکره ای از متون علمی زبان فارسی شامل 5700000 هزار واژه, کوشیده است خلأ پژوهشی موردنظر را رفع کند. به منظور امکان مقایسه ی میان متون, فراوانی ساخت های پرسشی در قالب مقیاس 10000 واژه نیز محاسبه شده است و یافته ها نشان می دهد که ساخت های پرسشی در ژانر کتاب درسی بیش از دو نوع مقاله و طرح پژوهشی به کار می رود. همچنین, در این خصوص شاهد تفاوت در متون مربوط به دو حوزه ی علوم انسانی و علوم پایه هستیم و لذا, دیدگاه مبتنی بر وجود دوگانه ی علوم نرم و علوم سخت تقویت می شود. تفاوت در کارکرد کلامی ساخت های پرسشی در متون مربوط به رشته های مختلف دانشگاهی نیز مشاهده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضاقلی فامیان، علی. (1399). کاربردشناسی ساخت های پرسشی در متون علمی زبان فارسی. جستارهای زبانی، 11(4 (پیاپی 58) )، 477-508. SID. https://sid.ir/paper/960472/fa

    Vancouver: کپی

    رضاقلی فامیان علی. کاربردشناسی ساخت های پرسشی در متون علمی زبان فارسی. جستارهای زبانی[Internet]. 1399؛11(4 (پیاپی 58) ):477-508. Available from: https://sid.ir/paper/960472/fa

    IEEE: کپی

    علی رضاقلی فامیان، “کاربردشناسی ساخت های پرسشی در متون علمی زبان فارسی،” جستارهای زبانی، vol. 11، no. 4 (پیاپی 58) ، pp. 477–508، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/960472/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا