مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

326
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

110
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکردی ساختی-شناختی به پسوند «-ار» در زبان فارسی

صفحات

 صفحه شروع 735 | صفحه پایان 766

چکیده

پسوند «-ار» یکی از پسوندهای اسم ساز (و گاه صفت ساز) زبان فارسی است که به باور بیشتر پژوهشگرانی که تا به امروز درباره ی آن مطالعه کرده اند دارای معناهای فاعلی, مصدری و مفعولی است. در پژوهش پیش رو این پسوند را از دیدگاه دستور شناختی لانگاکر (2008, 2009) و نظریه ی ساخت واژه ی ساختی بوی (2010, 2016) مورد بررسی قرار داده و کوشیده ایم تبیینی شناختی و ساخت بنیاد از این پسوند و کاربردهای آن ارائه دهیم. این پژوهش از لحاظ تجربی (یعنی روش گردآوری داده ها) پیکره بنیاد و از لحاظ نظری (یعنی روش و چارچوب تحلیل) مبتنی بر رویکرد شناختی و ساخت بنیاد است. داده های پژوهش دربرگیرنده ی 38 واژه ی مشتق ساخته شده با پسوند «-ار» است که از پیکره ی ساخت واژی خود نگارندگان (شامل بیش از ده هزار واژه ی مشتق و مرکب فارسی) و فرهنگ زانسو گردآوری شده است. یافته های پژوهش گویای آن است که این پسوند در پنج زیرطرح واره ی ساختی متفاوت به کار می رود و با پیوستن به ستاک گذشته و اسم, قلمروهای شناختی فرایند, کنشگری, نمود و رابطه را بیان می کند. این یافته ها همچنین نشان می دهد که فرایند شناختی «بریافت» و به ویژه دو جنبه ی مهم آن شامل برنمایی و مشخص سازی, نقش تعیین کننده ای در شکل گیری زیرطرح واره های مربوط به پسوند «-ار» دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بامشادی، پارسا، و داوری اردکانی، نگار. (1399). رویکردی ساختی-شناختی به پسوند «-ار» در زبان فارسی. جستارهای زبانی، 11(4 (پیاپی 58) )، 735-766. SID. https://sid.ir/paper/960474/fa

    Vancouver: کپی

    بامشادی پارسا، داوری اردکانی نگار. رویکردی ساختی-شناختی به پسوند «-ار» در زبان فارسی. جستارهای زبانی[Internet]. 1399؛11(4 (پیاپی 58) ):735-766. Available from: https://sid.ir/paper/960474/fa

    IEEE: کپی

    پارسا بامشادی، و نگار داوری اردکانی، “رویکردی ساختی-شناختی به پسوند «-ار» در زبان فارسی،” جستارهای زبانی، vol. 11، no. 4 (پیاپی 58) ، pp. 735–766، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/960474/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button