مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

139
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

492
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برداشت و درک ذهنی مصرف کنندگان نسبت به محصولات غذایی اصلاح ژنتیکی شده: یک مطالعه کیفی در تهران

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 56

چکیده

 سابقه و هدف: در حال حاضر افزایش جمعیت در دنیا میزان مصرف, عرضه و تقاضای غذا را بالا برده است. در این زمینه, تولید و به کارگیری گیاهان تراریخته یکی از دستاوردها می باشد. هدف از این مطالعه تبیین برداشت و درک ذهنی مصرف کنندگان نسبت به محصولات تراریخته است. مواد و روش ها: مطالعه با نمونه گیری دارای حداکثر تنوع انجام و با رسیدن به اشباع داده, جذب مشارکت کنندگان به اتمام رسید. تعداد 30 نفر بزرگسالان 20 تا70 ساله ساکن شهر تهران با استفاده از مصاحبه عمیق فردی و تعداد 15 نفر نیز از طریق بحث گروهی وارد مطالعه شدند. آنالیز اطلاعات به دست آمده از شرکت کنندگان با روش آنالیز محتوا و با رویکرد جهت مند و استفاده از نرم افزار MAXQDA10 انجام گرفت. یافته ها: یافته ها نشان دادند که میزان اطلاع افراد از محصولات تراریخته نسبتا کم و محدود است. منابع اطلاعات آنها بیشتر اینترنت و تلویزیون و مهمترین انواع محصولات شناخته شده تراریخته از نظر آنها شامل روغن, میوه ها و ذرت, برنج و سویا بودند. از نظر شرکت کنندگان, عدم شناسایی صحیح و تبلیغات اغراق آمیز, نواقص اطلاع رسانی در مورد این محصولات هستند و تعبیر آنها از غذای تراریخته محصولاتی هستند که با دستکاری کردن ژن ها, ایجاد تغییرات هورمونی, پیوند زدن و تغییر ساختار مولکولی تولید می شوند و در مقایسه با محصولات عادی, مزه و طعم و ظاهر متفاوتی دارند. نتیجه گیری: با توجه اهمیت موضوع اطلاع رسانی در شکل گیری نگرش ها و درک ذهنی افراد به این مهم پی می بریم که در بخش اطلاع رسانی, کاستی هایی وجود دارد. استفاده صحیح از توانایی غیر قابل انکار رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون و برچسب گذاری های واضح و بدون پیچیدگی از عواملی است که می تواند به این اطلاع رسانی کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع بیدکی، سعید، میرزای رزاز، جلال الدین، و حقیقیان رودسری، آرزو. (1400). برداشت و درک ذهنی مصرف کنندگان نسبت به محصولات غذایی اصلاح ژنتیکی شده: یک مطالعه کیفی در تهران. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، 16(2 )، 45-56. SID. https://sid.ir/paper/960927/fa

    Vancouver: کپی

    زارع بیدکی سعید، میرزای رزاز جلال الدین، حقیقیان رودسری آرزو. برداشت و درک ذهنی مصرف کنندگان نسبت به محصولات غذایی اصلاح ژنتیکی شده: یک مطالعه کیفی در تهران. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران[Internet]. 1400؛16(2 ):45-56. Available from: https://sid.ir/paper/960927/fa

    IEEE: کپی

    سعید زارع بیدکی، جلال الدین میرزای رزاز، و آرزو حقیقیان رودسری، “برداشت و درک ذهنی مصرف کنندگان نسبت به محصولات غذایی اصلاح ژنتیکی شده: یک مطالعه کیفی در تهران،” مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، vol. 16، no. 2 ، pp. 45–56، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/960927/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button