Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

352
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

474
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوه های اقناع و مجاب سازی در قرآن کریم درباره موضوع قیامت

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 110

چکیده

 خداوند متعال برای اقناع مخاطبان و اثبات حقانیت سخنان خود, شیوه های مختلف اقناعی را در قرآن به کار گرفته است. فرایند اقناع یکی از کاربردی ترین مباحث تحلیل گفتمان است؛ فرایندی که به منظور کنترل اذهان مخاطبان و القای پیام از آن استفاده می شود. پژوهش حاضر به بررسی شیوه های اقناع و چگونگی به کارگیری آن ها برای ترغیب مخاطب در سوره های قیامت, واقعه, غاشیه, نبا و عبس که صرفا درباره موضوع قیامت هستند, پرداخت و با استفاده از الگوی هاولند و الگوی حقیقت نمایی تفسیرشناختی, مولفه های اقناعی را بررسی کرد. در این پژوهش از ترجمه قرآن آیهالله مکارم شیرازی و همچنین ترجمه تفسیر المیزان و تفسیر نور استفاده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از روش های توصیفی تلفیقی حاکی از آن بود که از تمامی بخش های الگوها در تک تک این سوره ها استفاده شده است. بر اساس الگوی هاولند, این سوره ها حاوی استدلال های فراوان بوده, ترس, تهدید و پرسش و پاسخ, بیش از دیگر موارد اقناعی به چشم خورد. به دلیل ارایه استدلال های فراوان در تمامی سوره های مورد بررسی, مشخص گردید که از روش مرکزی که بر محتوای مستدل پیام تاکید دارد, بیشتر استفاده شده است و این موضوع بیانگر رویکرد مبتنی بر تفکر قرآن در اقناع مخاطبان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصلی نژاد، سحر، فلاحی، محمدهادی، و مریدی، بهزاد. (1400). بررسی شیوه های اقناع و مجاب سازی در قرآن کریم درباره موضوع قیامت. آموزه های قرآنی، 18(34 )، 81-110. SID. https://sid.ir/paper/961058/fa

    Vancouver: کپی

    مصلی نژاد سحر، فلاحی محمدهادی، مریدی بهزاد. بررسی شیوه های اقناع و مجاب سازی در قرآن کریم درباره موضوع قیامت. آموزه های قرآنی[Internet]. 1400؛18(34 ):81-110. Available from: https://sid.ir/paper/961058/fa

    IEEE: کپی

    سحر مصلی نژاد، محمدهادی فلاحی، و بهزاد مریدی، “بررسی شیوه های اقناع و مجاب سازی در قرآن کریم درباره موضوع قیامت،” آموزه های قرآنی، vol. 18، no. 34 ، pp. 81–110، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/961058/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا