مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

129
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

459
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برساخت های گفتمانی نقاشی ندیمه ها (ولاسکز) و عکس عبدالخالق خان (ظل السلطان) در چارچوب تحلیل گفتمان ژیلین رُز

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 47

چکیده

 آنچه در دنیای رسانه های بصری معاصر به واقعیتی بدل شده, این است که برخی از تصاویر و متون بصری, توجه مخاطبان و پژوهشگران را به شباهت های خود با دیگر تصاویر-به شکل واقعی یا خیالی-جلب نموده و هر لحظه آنها را برای کشف و بررسی کی رابطه و تعاملِ درون متنی ترغیب می نمایند. از ای نرو, مقاله حاضر با گرایش درون رشته ای و کاربست روش تطبیقی و توصیفی-تحلیلی با رویکرد یکفیِ تحلیل گفتمانِ پساساخت گرایانه ی ژیلین رُز, ضمن مطابقت دو اثر تجسمی )نقاشی ندیمه ها و عکس عبدالخالق خان(, به واکاوی تعامل های میان فرهنگی و گفتمان های برساخته شده در تصاویر پرداخته و تأثیر یا عدم دخالت آپاراتوس های قدرت در شکل گیری این گفتمان ها را بررسی می نماید. پژوهش حاضر در پاسخ به این پرسش ها که در بررسی این دو اثر هنری, چه گفتمان هایی و چگونه برساخته می شوند و از این نظر چه تشابهی میان آنها وجود دارد, دریافت که ولاسکز و عبدالخالق خان هم در نقش هنرمند و هم سوژه اثر, بدون تأثیرپذیری از دستگاه های نهادی و با به حاشیه راندن صاحبان قدرت, از خود بدنی متفاوت و غالب برساخته اند. در هر دو تصویر, گفتمان هنر و گفتمان سیاست در تقابل با هم قرار گرفته و هر دو هنرمند از طریق شکل یکسانِ بازنمایی و به طور ضمنی, به غلبه هنر بر سیاست اشاره و تأ یکد می نمایند. چنین به نظر می رسد که در این تعامل بینافرهنگی میان شرق و غرب در بطن تاریخ, عبدالخالق خان ب هعنوان هنرمند, در تولید این عکس از بینش و رویکرد انتقادی ولاسکز در تابلوی ندیمه ها متأثر شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واعظ، علیرضا، خدادادی مترجم زاده، محمد، و مقیم نژاد، سیدمهدی. (1400). برساخت های گفتمانی نقاشی ندیمه ها (ولاسکز) و عکس عبدالخالق خان (ظل السلطان) در چارچوب تحلیل گفتمان ژیلین رُز. پژوهش هنر، 11(21 )، 29-47. SID. https://sid.ir/paper/962465/fa

    Vancouver: کپی

    واعظ علیرضا، خدادادی مترجم زاده محمد، مقیم نژاد سیدمهدی. برساخت های گفتمانی نقاشی ندیمه ها (ولاسکز) و عکس عبدالخالق خان (ظل السلطان) در چارچوب تحلیل گفتمان ژیلین رُز. پژوهش هنر[Internet]. 1400؛11(21 ):29-47. Available from: https://sid.ir/paper/962465/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا واعظ، محمد خدادادی مترجم زاده، و سیدمهدی مقیم نژاد، “برساخت های گفتمانی نقاشی ندیمه ها (ولاسکز) و عکس عبدالخالق خان (ظل السلطان) در چارچوب تحلیل گفتمان ژیلین رُز،” پژوهش هنر، vol. 11، no. 21 ، pp. 29–47، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/962465/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button