مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,243
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,482
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی بر بهبود حافظه کاری، توجه و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 33

چکیده

 هدف: اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی, اختلالی عصب روانشناختی است که با سه ویژگی اصلی یعنی نارسایی توجه, بیش فعالی و تکانشگری توصیف می-شود. هدف از مطالعه حاضر, اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی بر بهبود حافظه کاری, توجه و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD می باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه) است. در این مطالعه, 20 نفر از دانش آموزان مراجعه کننده به مرکز مشاوره شهرستان دیوان دره که بر اساس ملاک های تشخیصی پرسشنامه کانرز, مصاحبه بالینی و پرسشنامه علایم مرضی (CSI_ 4) به عنوان دانش آموز مبتلا به ADHD شناسایی شدند و به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی آنها بر اساس هوشبهر و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به صورت تصادفی به 2 گروه آزمایشی (10 نفر) و گواه (10 نفر) تقسیم شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه, آزمون برابری لوین و کوواریانس پردازش گردید. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده های پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و گواه نشان داد که دو گروه در حافظه کاری, توجه و انعطاف پذبری شناختی با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. نتیجه گیری: بازی های رایانه ای شناختی باعث بهبود حافظه کاری, توجه و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD می شود. بازی های رایانه ای منجر به کوتاه شدن زمان واکنش کودکان و کار با آن, بهبود مهارت های تحلیل اطلاعات و افزایش فعالیت قشر پیش پیشانی کودکان دارای اختلال ADHD می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدی، اکبر، عربانی دانا، علی، حاتمی، جواد، و پرند، اکرم. (1393). اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی بر بهبود حافظه کاری, توجه و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 14(1 )، 19-33. SID. https://sid.ir/paper/96279/fa

    Vancouver: کپی

    عبدی اکبر، عربانی دانا علی، حاتمی جواد، پرند اکرم. اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی بر بهبود حافظه کاری, توجه و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1393؛14(1 ):19-33. Available from: https://sid.ir/paper/96279/fa

    IEEE: کپی

    اکبر عبدی، علی عربانی دانا، جواد حاتمی، و اکرم پرند، “اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی بر بهبود حافظه کاری, توجه و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 14، no. 1 ، pp. 19–33، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96279/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button