مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,844
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,256
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ویژگی های روان شناختی دانش آموزان نارسانویس و عادی پایه سوم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 497 | صفحه پایان 514

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه ویژگیهای روان شناختی دانش آموزان نارسانویس و عادی اجرا شد.روش: در این پژوهش 160 دانش آموز پای سوم ابتدایی (40 دانش آموز پسر نارسانویس, 40 دانش آموز دختر نارسانویس, 40 دانش آموز پسر عادی نویس و 40 دانش آموز دختر عادی) از شهرستان های شمال, مرکز و جنوب استان آذربایجان غربی (ماکو, ارومیه و اشنویه) شرکت داشتند. این پژوهش در دو مرحله اجرا شد: در مرحله اول, پس از انتخاب تصادفی شهرستانها و مدارس, دانش آموزان نارسانویس بر اساس نتایج آزمون هوشی اسلوسن, نمرات املا دانش آموزان و و میزان سلامت بینایی و شنوایی شناسایی شدند. در مرحله بعد, آزمونها و پرسشنامه های مرتبط با سنجش ویژگی های روان شناختی از قبیل آزمون تشخیص توای حافظه شنوایی – بینایی, آزمون توالی حافظه بینایی – ترسیمی, آزمون تشخیص شنوایی و پرسشنامه ارزیابی رفتاری راتر بر اساس دستورالعملهای مربوطه بر روی دانش آموزان نارسانویس و عادی اجرا شد.یافته ها: نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان داد که: (1 دانش آموزان گروه های نارسانویس و عادی در ویژگیهای روان شناختی اضطراب – افسردگی, ناسازگاری اجتماعی و کمبود توجه, تفاوت معنی داری دارند, اما در ویژگی هایی نظیر پرخاشگری – بیش فعالی و رفتارهای ضد اجتماعی تفاوت ها معنی دار نبود. (2 تفاوت بین گروه های نارسانویس و عادی در متغیرهای روان شناختی مربوط به حافظه دیداری, شنیداری و همچنین حساسیت شنیداری معنی دار بود.نتیجه گیری: در این مقاله نتایج, محدودیت ها و پیشنهادهایی برای پژوهش های بعدی مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضایی، اکبر، و سیف نراقی، مریم. (1385). مقایسه ویژگی های روان شناختی دانش آموزان نارسانویس و عادی پایه سوم ابتدایی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 6(1 (پیاپی 19))، 497-514. SID. https://sid.ir/paper/96297/fa

Vancouver: کپی

رضایی اکبر، سیف نراقی مریم. مقایسه ویژگی های روان شناختی دانش آموزان نارسانویس و عادی پایه سوم ابتدایی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1385؛6(1 (پیاپی 19)):497-514. Available from: https://sid.ir/paper/96297/fa

IEEE: کپی

اکبر رضایی، و مریم سیف نراقی، “مقایسه ویژگی های روان شناختی دانش آموزان نارسانویس و عادی پایه سوم ابتدایی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 6، no. 1 (پیاپی 19)، pp. 497–514، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96297/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا