مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,643
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه هوش هیجانی و خودپنداره دانش‎ آموزان تیزهوش و عادی

صفحات

 صفحه شروع 317 | صفحه پایان 323

چکیده

 هدف: این پژوهش, بررسی رابطه هوش هیجانی با خودپنداره دانش ‎آموزان عادی و تیزهوش است. همچنین مقایسه این دو متغیر در میان دانش‎ آموزان تیزهوش و عادی دومین هدف مطالعه حاضر بوده است.روش: به همین منظور 400 نفر دانش‎آموز مقطع متوسطه (200 دانش‎ آموز دختر و پسر عادی و 200 دانش‎آموز دختر و پسر تیزهوش) شهر اردبیل به صورت خوشه¬ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودپنداره راجرز, پرسشنامه هوش هیجانی شوت و همکاران و آزمون هوش کتل فرم A استفاده شده است.یافته ها : نتایج نشان داد که هوشبهر, خودپنداره و هوش هیجانی دانش‎آموزان دختر تیزهوش از دانش‎ آموزان دختر عادی به طور معناداری بیشتر است. همچنین میانگین هوشبهر و خودپنداره دانش ‎آموزان پسر تیزهوش از دانش ‎آموزان پسر عادی به طور معناداری بالاتر است. اما بین هوش هیجانی دانش ‎آموزان پسر تیزهوش و دانش‎آموزان پسر عادی تفاوت معناداری یافت نشد. در بین دانش ‎آموزان تیزهوش, میانگین خودپنداره و هوش هیجانی دانش‎ آموزان دختر به طور معناداری از دانش‎ آموزان پسر بیشتر است. بین هوشبهر این دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین در بین دانش‎آموزان عادی, میانگین هوشبهر دانش‎آموزان پسر به طور معناداری از دانش‎آموزان دختر بیشتر است. اما میانگین خودپنداره دانش‎ آموزان دختر به طور معناداری از دانش‎آموزان پسر بیشتر است. بین هوش هیجانی این دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری : با توجه به یافته های به دست آمده می‎توان چنین نتیجه گیری کرد که در مراکز آموزشی دانش‎آموزان تیز هوش و عادی علاوه بر رشد شناختی به عاملهای هیجانی آنان نیز توجه شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقاجانی، سیف اله، نریمانی، محمد، و آسیایی، مریم. (1387). مقایسه هوش هیجانی و خودپنداره دانش‎ آموزان تیزهوش و عادی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 8(3 (پیاپی 29))، 317-323. SID. https://sid.ir/paper/96302/fa

    Vancouver: کپی

    آقاجانی سیف اله، نریمانی محمد، آسیایی مریم. مقایسه هوش هیجانی و خودپنداره دانش‎ آموزان تیزهوش و عادی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1387؛8(3 (پیاپی 29)):317-323. Available from: https://sid.ir/paper/96302/fa

    IEEE: کپی

    سیف اله آقاجانی، محمد نریمانی، و مریم آسیایی، “مقایسه هوش هیجانی و خودپنداره دانش‎ آموزان تیزهوش و عادی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 8، no. 3 (پیاپی 29)، pp. 317–323، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96302/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button