مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,064
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

764
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ویژگیهای زبان شناختی دختران تیزهوش و عادی اول تا سوم دبستان

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 54

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف مقایسه ویژگیهای زبان شناختی دانش آموزان تیزهوش و عادی انجام گرفت.روش: تحقیق حاضر از طرحهای علی - مقایسه ای است و جامعه آماری آن را دانش آموزان تیزهوش و عادی دختر در پایه های اول تا سوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-1386 تشکیل دادند که در محدوده سنی شش تا هشت سال و یازده ماه بودند. از طریق نمونه گیری چند مرحله ای از بین نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر اصفهان, با استفاده از آزمون هوشی کاتل فرم الف, دانش آموزان تیزهوش و عادی مشخص و انتخاب شدند. حجم نمونه در هر گروه تیزهوش و عادی 60 نفر و مجموع کل نمونه 120 دانش آموز بودند. برای اندازه گیری وی‍‍‍‍ژگیهای زبان شناختی, از آزمون رشد زبان 3) TOLD-P)1 استفاده شد.یافته ها: داده های به دست آمده با استفاده از روش مانوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل و مقایسه نتایج مانوا نشان داد که بین میانگین نمرات دانش آموزان تیزهوش و عادی در زمینه ویژگیهای زبان شناختی, تفاوت معناداری وجود دارد (0.0001>P). تفاوت میانگینها نشان داد که نمرات دانش آموزان تیزهوش در مقایسه با دانش آموزان عادی در حوزه های زبان گفتاری, گوش کردن, سازمان دهی, صحبت کردن, معنی شناسی و نحو بیشتر است.نتیجه گیری: نتایج بر اساس بنیادهای نظری مورد بحث قرار گرفت. بر اساس یافته های به دست آمده می توان گفت که دانش آموزان تیزهوش در نمونه مورد پژوهش نسبت به دانش آموزان عادی در ویژگیهای زبان شناختی برتری دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیروز، ملیحه، امیری، شعله، و کجباف، محمدباقر. (1388). مقایسه ویژگیهای زبان شناختی دختران تیزهوش و عادی اول تا سوم دبستان. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 9(1 (پیاپی 31))، 43-54. SID. https://sid.ir/paper/96322/fa

    Vancouver: کپی

    پیروز ملیحه، امیری شعله، کجباف محمدباقر. مقایسه ویژگیهای زبان شناختی دختران تیزهوش و عادی اول تا سوم دبستان. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1388؛9(1 (پیاپی 31)):43-54. Available from: https://sid.ir/paper/96322/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه پیروز، شعله امیری، و محمدباقر کجباف، “مقایسه ویژگیهای زبان شناختی دختران تیزهوش و عادی اول تا سوم دبستان،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 9، no. 1 (پیاپی 31)، pp. 43–54، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96322/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button