مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,460
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,358
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مهارتهای مقابله ای و تحمل ابهام در دانش آموزان دختر گوشه گیر

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 62

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش مقایسه مهارتهای مقابله ای و تحمل ابهام دانش آموزان دختر گوشه گیر و عادی بوده است.روش: این پژوهش, علی - مقایسه ای است و با روش پرسشنامه ای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش, دانش آموزان دختر دوره متوسطه منطقه یک شهر اردبیل بودند که از میان آنها, 725 نفر انتخاب شدند و به مولفه گوشه گیری پرسشنامه وودورث پاسخ دادند که 50 نفر از آنها گوشه گیر تشخیص داده شدند. از میان این50 نفر,20 دانش آموز گوشه گیر به صورت تصادفی انتخاب شدند. همچنین 20 دانش آموز دیگر که گوشه گیر نبودند, از میان دانش آموزان همان کلاسها انتخاب و همتاسازی شدند. این همتاسازی از نظر سن,جنس و تحصیلات صورت گرفت. از هر دو گروه خواسته شد «مقیاس تحمل ابهام» و «پرسشنامه شیوه های مقابله ای» را تکمیل کنند. داده های جمع آوری شده از این پرسشنامه ها با استفاده از آزمون t مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دانش آموزان عادی و گوشه گیر در مهارتهای مقابله ای و تحمل ابهام تفاوت وجود دارد و نیز یافته های تحقیق نشان دهنده آن است که راهبردهای مقابله ای استفاده شده از سوی دانش آموزان عادی, بیشتر مساله مدار, شناختی و رفتاری است. در حالی که این راهبردها در دانش آموزان گوشه گیر بیشتر هیجان مدار و اجتنابی است.نتیجه گیری: نتیجه کلی این تحقیق نشان می دهد که دانش آموزان گوشه گیر در مقیاس تحمل ابهام نمره پایین و در راهبردهای مقابله ای اجتنابی و هیجان مدار نمرات بالایی دارند, با بررسی این راهبردها می توان دانش آموزان گوشه گیر را تشخیص داد و اقدامات لازم را برای پیشگیری از گوشه گیری و کمک به درمان آنها انجام داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نریمانی، محمد، ملک شاهی فر، معصومه، و محمودی، نادر. (1388). بررسی مهارتهای مقابله ای و تحمل ابهام در دانش آموزان دختر گوشه گیر . کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 9(1 (پیاپی 31))، 55-62. SID. https://sid.ir/paper/96323/fa

    Vancouver: کپی

    نریمانی محمد، ملک شاهی فر معصومه، محمودی نادر. بررسی مهارتهای مقابله ای و تحمل ابهام در دانش آموزان دختر گوشه گیر . کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1388؛9(1 (پیاپی 31)):55-62. Available from: https://sid.ir/paper/96323/fa

    IEEE: کپی

    محمد نریمانی، معصومه ملک شاهی فر، و نادر محمودی، “بررسی مهارتهای مقابله ای و تحمل ابهام در دانش آموزان دختر گوشه گیر ،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 9، no. 1 (پیاپی 31)، pp. 55–62، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96323/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button