مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

882
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

270
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی انواع غلطها، سرعت و دقت خواندن بریل در دانش آموزان دبستانی با آسیبهای بینایی

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 24

چکیده

 هدف: در این تحقیق, هدف طبقه بندی و بررسی انواع غلطها, سرعت و دقت خواندن بریل و تعیین تاثیر نقش پایه تحصیلی, وضعیت بینایی, جنسیت در عملکرد خواندن بود.روش: 41 دانش آموز مبتلا به آسیبهای بینایی که وسیله اصلی نوشتاری آنها بریل بود از مرکز ویژه آموزش نابینایان به صورت قضاوتی انتخاب شدند, 5 متن خواندن محقق ساخته را خوانده و فیلم آنها ضبط شد. داده های استخراج شده بر اساس فیلمها از طریق آزمون کروسکال والیس, یومان - ویتنی و تحلیل مانوا تحلیل شد.یافته ها: غلطها به 6 طبقه از جمله غلطهای اعرابی, حذف حرف, حذف نقطه, حذف کلمه, معکوس سازی نقطه ها و حدسی تقسیم شد. نتایج نشان داد که حذف کلمه, شایع ترین غلطها در هر 5 پایه بوده است. میزان شیوع انواع غلط با پایه تحصیلی و عملکرد خواندن رابطه دارد و با بالا رفتن پایه تحصیلی, عملکرد خواندن بهبود می یابد. افراد کم بینا نسبت به افراد نابینا, دختران نسبت به پسران دقت خواندن بالاتری را نشان دادند.نتیجه گیری: حذف کلمه شایع ترین غلط در خواندن بریل است و پایه تحصیلی, وضعیت بینایی و جنسیت با عملکرد خواندن رابطه دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رضایی دهنوی، صدیقه، عکافی، فرخ لقا، و فرامرزی، سالار. (1388). بررسی انواع غلطها, سرعت و دقت خواندن بریل در دانش آموزان دبستانی با آسیبهای بینایی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 9(1 (پیاپی 31))، 13-24. SID. https://sid.ir/paper/96326/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی دهنوی صدیقه، عکافی فرخ لقا، فرامرزی سالار. بررسی انواع غلطها, سرعت و دقت خواندن بریل در دانش آموزان دبستانی با آسیبهای بینایی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1388؛9(1 (پیاپی 31)):13-24. Available from: https://sid.ir/paper/96326/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه رضایی دهنوی، فرخ لقا عکافی، و سالار فرامرزی، “بررسی انواع غلطها, سرعت و دقت خواندن بریل در دانش آموزان دبستانی با آسیبهای بینایی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 9، no. 1 (پیاپی 31)، pp. 13–24، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96326/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button