مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,867
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,788
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی آزمون سنجش آمادگی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 90

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی همخوانی نتایج آزمون گام نخست با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت. از بین نو آموزان بدو ورود به مدرسه در سال 80 در شهر کرد 110 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند و پیشرفت تحصیلی آنها در سال اول دبستان و ارتباط آن با نتایج آزمون گام نخست مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش تحلیل واریانس, تحلیل رگرسیون و همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه بین نتایج آزمون گام نخست و پیشرفت تحصیلی نو آموزان درسطح 0.01 معنادار است .نتایج همچنین نشان داد که اثرات کلی رگرسیون نمره پیشرفت از طریق نمرات سه حیطه شناختی,زبانی و حرکتی بر اساس F محاسبه شده معنادار است. بر اساس R محاسبه شده واریانس مشترک آزمون گام نخست و پیشرفت تحصیلی 24 درصد است و این میزان در حیطه زبانی بالاتر است. همچنین بین خرده آزمون های گام نخست همبستگی معناداری وجود دارد و آزمون از یک انسجام درونی برخوردار است. خرده آزمون مهارتهای شناختی گام نخست با پیشرفت در خواندن و خرده آزمون مهارتهای زبانی این آزمون با پیشرفت در ریاضی همبستگی معناداری دارد. تحلیل کلی نشان می دهد که آزمون گام نخست توانسته دانش آموزان عادی, دیر آموز و کم توان ذهنی را از هم متمایز کند. نتایج کلی نشان می دهد که آزمون گام نخست یک آزمون روا در سنجش آمادگی تحصیلی نو آموزان در بدو ورود به مدرسه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آل ابراهیم، فریدون، و علی پور، احمد. (1383). ویژگی های روان سنجی آزمون سنجش آمادگی تحصیلی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 4(4-1 (پیاپی 14-11))، 79-90. SID. https://sid.ir/paper/96330/fa

    Vancouver: کپی

    آل ابراهیم فریدون، علی پور احمد. ویژگی های روان سنجی آزمون سنجش آمادگی تحصیلی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1383؛4(4-1 (پیاپی 14-11)):79-90. Available from: https://sid.ir/paper/96330/fa

    IEEE: کپی

    فریدون آل ابراهیم، و احمد علی پور، “ویژگی های روان سنجی آزمون سنجش آمادگی تحصیلی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 4، no. 4-1 (پیاپی 14-11)، pp. 79–90، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96330/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا