مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,961
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,587
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش هنرهای نمایشی در رشد اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 78

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 این پژوهش با آموزش رفتارهای سازشی از طریق نمایش عروسکی به دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر، سعی در بررسی تأثیر هنر نمایشی در رشد اجتماعی این کودکان را دارد. از میان 6 مدرسه معرفی شده از طرف سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، یک مدرسه انتخاب و با استفاده از جدول اعداد تصادفی 70 نفر آزمودنی در دو گروه 35 نفری کنترل و آزمایش جا یابی شدند. قبل از اجرای متغیر مستقل،هر دو گروه رشد اجتماعی با استفاده از مقیاس رشد اجتماعی وایلند بررسی شد برای گروه آزمایش (35) نفر به مدت 6 هفته فعالیت های نمایشی هدف دار مبتنی بر آموزش مهارتهای اجتماعی اجرا گردید و پس از پایان مدت مشخص شده، دوباره برای هر دو گروه (کنترل و آزمایش)، مقیاس رشد اجتماعی وایلند اجرا شد. پس از جمع آوری داده ها برای بررسی تأثیر متغیر مستقل هنرهای نمایشی، آزمون T مربوط به تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون توسط نرم افزار آماریSPSS  اجرا نتایج مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. تمامی70 نفر آزمودنی در محدوده سنی 12–9 سال، طیف بهره هوشی 74-60 و هوشبهر اجتماعی 81-70 قرار داشتند. آزمون T مستقل تفاوت معنی داری در دو گروه از نظر بهره هوشی  و هوشبهر اجتماعی نشان نداد. لذا دو گروه از نظر بهره هوشی و نیز هوشبهر اجتماعی معادل بودند. اما نتیجه آزمون پیش تست- پس تست مربوط به هوشبهر اجتماعی در دو گروه ،اختلاف معنی داری را نشان داد. (P<0.01) بدین معنی که میتوان با استفاده از هنرهای نمایشی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر تأثیر مثبتی در رشد اجتماعی و در نتیجه کیفیت زندگی آنان ایجاد نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلیلوند، مریم، و غباری بناب، باقر. (1383). بررسی نقش هنرهای نمایشی در رشد اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 4(4-1 (پیاپی 14-11))، 63-78. SID. https://sid.ir/paper/96334/fa

    Vancouver: کپی

    جلیلوند مریم، غباری بناب باقر. بررسی نقش هنرهای نمایشی در رشد اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1383؛4(4-1 (پیاپی 14-11)):63-78. Available from: https://sid.ir/paper/96334/fa

    IEEE: کپی

    مریم جلیلوند، و باقر غباری بناب، “بررسی نقش هنرهای نمایشی در رشد اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 4، no. 4-1 (پیاپی 14-11)، pp. 63–78، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96334/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button