مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,248
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه هوش هیجانی و سبک دلبستگی در کودکان با لکنت و بدون لکنت

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 162

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر, مقایسه هوش هیجانی و سبک دلبستگی کودکان دارای لکنت و بدون لکنت در مدارس راهنمایی پسرانه شهر اردبیل بوده است. روش: برای دستیابی به این هدف از بین مدارس راهنمایی پسرانه شهر اردبیل در سال تحصیلی 87 - 86 تعداد 14 مدرسه (3700 دانش آموز) به صورت تصادفی انتخاب و پس از شناسایی دانش آموزان دارای لکنت (N=50), تعداد 30 دانش آموز دارای لکنت با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و از لحاظ سن, جنس و تحصیلات با 30 نفر دانش آموز بدون لکنت همتاسازی شدند. سپس پرسشنامه های هوش هیجانی شوت و پرسشنامه پیوند با والدین پارکر و همکاران را تکمیل کردند, همچنین روش پژوهش حاضر, تحلیلی از نوع مقطعی - مقایسه ای بوده و در تحلیل داده ها از آزمون t استفاده شده است. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر, نشان داد که شیوع لکنت در مدارس راهنمایی پسرانه شهر اردبیل برابر با 1.35 درصد می باشد و همچنین بین دانش آموزان دارای لکنت و بدون لکنت, درشش مولفه هوش هیجانی (ارزیابی هیجانات خود, ارزیابی هیجانات دیگران, ابراز هیجانی, تنظیم هیجانی, سودمندی هیجانات و حل مساله و تنظیم هیجانی دیگران) و سبک دلبستگی, تفاوت وجود دارد. نتیجه گیری: نتیجه کلی این پژوهش نشان می دهد که شیوع لکنت در جامعه مورد پژوهش حدود 0.35 درصد بالاتر از میانگین کل کشور است و در کنار دیگر علل لکنت, می توان متغیرهای هوش هیجانی و سبک دلبستگی را نیز به عوامل لکنت اضافه کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نریمانی، محمد، محمودی، نادر، و ملک شاهی فر، معصومه. (1388). مقایسه هوش هیجانی و سبک دلبستگی در کودکان با لکنت و بدون لکنت. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 9(2 (پیاپی 32))، 155-162. SID. https://sid.ir/paper/96341/fa

    Vancouver: کپی

    نریمانی محمد، محمودی نادر، ملک شاهی فر معصومه. مقایسه هوش هیجانی و سبک دلبستگی در کودکان با لکنت و بدون لکنت. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1388؛9(2 (پیاپی 32)):155-162. Available from: https://sid.ir/paper/96341/fa

    IEEE: کپی

    محمد نریمانی، نادر محمودی، و معصومه ملک شاهی فر، “مقایسه هوش هیجانی و سبک دلبستگی در کودکان با لکنت و بدون لکنت،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 9، no. 2 (پیاپی 32)، pp. 155–162، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96341/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button