مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

667
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسة میانگین طول گفته، غنای واژگانی و آگاهی های فرازبانی نحوی و واژگانی درکودکان دوزبانة طبیعی و کم شنوا (آذری-فارسی)

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 118

چکیده

 هدف: با توجه به تاثیر کم شنوایی بر رشد زبان و مهارت های فرازبانی و متفاوت بودن مهارت زبانی و فرازبانی در کودکان دوزبانه, بررسی این مهارت ها در کودکان دوزبانه مختلف و مقایسه آنها با کودکان دوزبانه طبیعی می تواند به شناخت بیشتر ما از رشد زبان در این کودکان و عوامل دخیل در آن شود. هدف پژوهش حاضر, بررسی و مقایسه مهارت های زبانی و فرازبانی کودکان پیش دبستانی دوزبانه (ترکی-فارسی) کم شنوای دارای کاشتینه حلزونی با کودکان دوزبانه (ترکی-فارسی) همتای سنی طبیعی است. روش: برای انجام این پژوهش 6 کودک دوزبانه پیش دبستانی دارای کاشتینه حلزونی از بین مدارس استثنایی شهر زنجان در سال تحصیلی 98-97 به صورت آمارگیری سرشماری و 6 کودک همتای سنی طبیعی از مدارس شهر زنجان به صورت تصادفی انتخاب و در آزمون های مهارت های زبانی و فرازبانی (میانگین طول گفته, غنای واژگانی و آگاهی واژگانی و آگاهی نحوی) با هم مقایسه شدند. برای بررسی رشد شاخص های زبانی از نمونه گفتار پیوسته و برای بررسی مهارت های فرازبانی از آزمون های آگاهی واژگانی (شامل بررسی محتوایی و ساختاری تعریف واژه) و آگاهی نحوی استفاده شد. یافته ها: بررسی و تحلیل داده ها نشان داد که در زبان ترکی رشد مهارت های زبانی و فرازبانی کودکان پیش دبستانی دوزبانه ترکی-فارسی کم شنوا دچار تاخیر است (05/0>P). اما در زبان فارسی از شاخص های رشد زبانی فقط میانگین طول گفته (میانگین تعداد تکواژ در گفته) تاخیر دارد (05/0>P) و در هیچ کدام از جنبه های محتوایی و ساختاری مهارت تعریف واژگانی کودکان کم شنوا تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احدی، حوریه، رضایی، حمید، نیلی پور، رضا، و جارالهی ، فرنوش. (1398). مقایسة میانگین طول گفته, غنای واژگانی و آگاهی های فرازبانی نحوی و واژگانی درکودکان دوزبانة طبیعی و کم شنوا (آذری-فارسی). کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 19(4 )، 105-118. SID. https://sid.ir/paper/96351/fa

    Vancouver: کپی

    احدی حوریه، رضایی حمید، نیلی پور رضا، جارالهی فرنوش. مقایسة میانگین طول گفته, غنای واژگانی و آگاهی های فرازبانی نحوی و واژگانی درکودکان دوزبانة طبیعی و کم شنوا (آذری-فارسی). کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1398؛19(4 ):105-118. Available from: https://sid.ir/paper/96351/fa

    IEEE: کپی

    حوریه احدی، حمید رضایی، رضا نیلی پور، و فرنوش جارالهی، “مقایسة میانگین طول گفته, غنای واژگانی و آگاهی های فرازبانی نحوی و واژگانی درکودکان دوزبانة طبیعی و کم شنوا (آذری-فارسی)،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 19، no. 4 ، pp. 105–118، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96351/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button