Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

381
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

867
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیلی نشانه شناختی از ظهور فرش و نقوش آن در مد ایران و جهان

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 44

چکیده

 در دهه اخیر با ظهور فرش ایرانی در عرصه مد جهانی, اعم از نقوش فرش در پوشاک و یا قطعات بافته شده آن در لباس و کیف و کفش, دایره واژگان فرش, از محدوده کف پوش به حوزه تن پوش نیز گسترش پیدا کرده و به تبع مد داخلی نیز نسبت به این ایده بی تفاوت نمانده است. مد جهانی, تحت سیطره برندها است که هر یک ارزش های نظام معنایی خود را بازتولید می کند. بنابراین مد فرش, از گفتمان یکسانی در مد داخلی و جهانی برخوردار نیست. لذا این سوالات مطرح می شوند که نظام معنایی مد فرش ایرانی و جهانی با چه رمزگانی به خلق معنا می پردازد؟ در پارادایم های حاکم بر مد داخلی و خارجی, چگونه از فرش ایرانی به طور خاص و فرش به طور عام, در تشدید کارکرد رسانه ای لباس بهره گرفته می شود؟ لذا این نوشتار با رویکرد نشانه شناسی و به شیوه توصیفی-تحلیلی, با تاکید بر مد جهانی, در راستای پاسخ گویی به سوالات تحقیق است. هدف از پژوهش, بحث در گفتمان غالب فرش در مد معاصر ایران و جهان است. یافته ها حاکی از آن هستند که نظام مد جهانی, یک سیستم باز و پویا است و پارادایم حاکم بر آن, مدسازی است که سازنده محتوا است؛ محتوای مفهومی, هنری, کیفیتی یا اخلاقی. فرش در مد جهانی, گفتمان هنری را شکل می دهد و خارج از آن, یک مد آوانگارد, پست مدرنیستی, یک اثری هنری دارای بیان و معرف روح دوران تلقی می شود. جوهره فرش (طرح و نقش, بافت و ساختار) با توجه به نوع گفتمان, تبدیل به رمزگان در نظام معنایی شده و لذا شکل تجسمی مد فرش, وابسته به محتوای مورد نظر بوده است. با این حال, پارادایم حاکم بر مد ایرانی, مدگرایی است و رواج مد فرش در ایران بیش از آنکه یک حرکت پست مدرنیستی برای احیا و بازتعریف هنرهای سنتی باشد, غلبه برندینگ و تجاری سازی بوده و گفتمان مد فرش ایرانی, گفتمان رفاه و ثروت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یاوری، فریبا، تقی پور، آرزو، و مراثی، محسن. (1399). تحلیلی نشانه شناختی از ظهور فرش و نقوش آن در مد ایران و جهان. پژوهش هنر، 10(20 )، 29-44. SID. https://sid.ir/paper/963539/fa

    Vancouver: کپی

    یاوری فریبا، تقی پور آرزو، مراثی محسن. تحلیلی نشانه شناختی از ظهور فرش و نقوش آن در مد ایران و جهان. پژوهش هنر[Internet]. 1399؛10(20 ):29-44. Available from: https://sid.ir/paper/963539/fa

    IEEE: کپی

    فریبا یاوری، آرزو تقی پور، و محسن مراثی، “تحلیلی نشانه شناختی از ظهور فرش و نقوش آن در مد ایران و جهان،” پژوهش هنر، vol. 10، no. 20 ، pp. 29–44، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/963539/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا