مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,538
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,013
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان شروع اختلال کاستی توجه و بیش فعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 239 | صفحه پایان 254

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر, بررسی میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیش فعالی, اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر شیراز بود. روش: با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از جامعه آماری دانش آموزان عادی دوره ابتدایی مشغول به تحصیل در نواحی چهار گانه آموزش و پرورش شهر شیراز تعداد 1300 دانش آموز دختر و پسر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش, پرسشنامه علایم مرضی کودکان ( ) (CSI-4فرم والدین) بوده است. داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل درصد, فراوانی و آزمون Z نسبتها تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلال های رفتاری در پرسشنامه علایم مرضی کودکان  (CSI-4)(فرم والدین) 17.5% درصد است. همچنین مشخص شد که شیوع اختلال های رفتاری در پسران بیشتر از دختران است. شایع ترین اختلال های رفتاری به ترتیب عبارت بودند از: کاستی توجه (6.7 درصد), بیش فعالی/ تکانشگری (6 درصد), نوع ترکیبی (5 درصد), سلوک (5 درصد) و نافرمانی مقابله ای (3.6 درصد). بنابراین, شایع ترین اختلال رفتاری دردانش آموزان ابتدایی شهر شیراز کاستی توجه است. نتیجه گیری: در مجموع, یافته ها نشان داد که شیوع اختلال های رفتاری با توجه به جنسیت و تحصیلات پدر متفاوت است. این نتیجه برای موقعیتهای آموزشی دارای مضامین کاربردی است و بیان کننده آن است که مدارس ابتدایی برای پیشگیری و درمان اختلال های رفتاری, نیازمند خدمات مشاوره و راهنمایی هستند. این موضوع در برنامه ریزی, تنظیم بودجه و سیاست های آموزشی و درمانی, می تواند سودمند باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی، محمود، فولادچنگ، محبوبه، علی زاده، حمید، و محمدی فر، محمدعلی. (1388). میزان شروع اختلال کاستی توجه و بیش فعالی, اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان دبستانی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 9(3 (پیاپی 33))، 239-254. SID. https://sid.ir/paper/96415/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی محمود، فولادچنگ محبوبه، علی زاده حمید، محمدی فر محمدعلی. میزان شروع اختلال کاستی توجه و بیش فعالی, اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان دبستانی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1388؛9(3 (پیاپی 33)):239-254. Available from: https://sid.ir/paper/96415/fa

    IEEE: کپی

    محمود نجفی، محبوبه فولادچنگ، حمید علی زاده، و محمدعلی محمدی فر، “میزان شروع اختلال کاستی توجه و بیش فعالی, اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان دبستانی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 9، no. 3 (پیاپی 33)، pp. 239–254، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96415/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button