مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,515
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,646
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی فعالیت های پیشرفته ادراکی-دیداری فراستیگ بر اصلاح خواندن دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری نارساخوان: یک مطالعه تک آزمودنی

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 128

چکیده

 هدف: اختلال یادگیری دانش آموزان نارساخوان, آن ها را با دشواری های متعددی در مدرسه, خانه و زندگی روزمره مواجه ساخته, که این امر بر پیشرفت تحصیلی و سازگاری با محیط را برای شان دشوار می سازد. تعاملی که بین کاهش اختلال یادگیری, رشد ادراکی, رشد بینایی و رشد شناختی برقرار است, منجر شده است تا فعالیت های ادراکی-بینایی در روند کاهش اختلال یادگیری با نقص خواندن, نقش مهمی را ایفا کنند. از این رو, هدف از انجام پژوهش حاضر, شناسایی روش ادراکی-دیداری فراستیگ بر مهارت خواندن دانش آموزان با اختلالات یادگیری نارساخوان بود. روش: پژوهش حاضر, به صورت یک بررسی تک آزمودنی با استفاده از طرح سری های زمانی گروهی (AB) انجام شد. نمونه پژوهش را سه نفر از دانش آموزان پسر با اختلال خواندن شاغل به تحصیل در دوره ابتدایی پایه سوم شهرستان خدابنده در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند. گردآوری داده ها جهت بررسی وضعیت مشکلات خواندن آزمودنی ها, با استفاده چک لیست بررسی نشانگان نارساخوانی و آزمون خواندن و نارساخوانی نما انجام شد. جهت تقویت مهارت خواندن, هر سه آزمودنی به صورت گروهی در طی 18 جلسه (به مدت 9 هفته و هر هفته دو جلسه), فعالیت های پیشرفته ادراکی-دیداری بر مبنای فراستیگ دریافت کردند. تحلیل داده های حاصل از ارزیابی مشکلات خواندن آزمودنی ها نیز با استفاده از جدول سمن صورت گرفت. یافته ها: یافته های حاصل از ارزیابی مشکلات خواندن آزمودنی ها در پیش و پس از تمرین فعالیت های ادراکی بینایی فراستیگ نشان داد که فعالیت های ادراکی-بینایی می تواند تا دو برابر, نمره های آزمودنی ها را در هر یک حوزه های شناختی دقت؛ حافظه دیداری, شنیداری؛ تمیز دیداری, شنیداری, توالی دیداری, شنیداری و سایر خطاها را کاهش دهد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر که نشان از تاثیر تمرین فعالیت های پیشرفته ادراکی بینایی بر کاهش مشکلات خواندن دانش آموزان با اختلال یادگیری دارد, پیشنهاد می شود مسئولین آموزش و پرورش استثنایی, اقدام به برگزاری دوره هایی جهت افزایش مهارت مربیان و والدین از تاثیرات انجام این تمرین ها کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، حسن، صبوری، غفور، قاسمی، اعظم، و نعمتی، زهرا. (1398). اثربخشی فعالیت های پیشرفته ادراکی-دیداری فراستیگ بر اصلاح خواندن دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری نارساخوان: یک مطالعه تک آزمودنی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 19(3 )، 115-128. SID. https://sid.ir/paper/96438/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی حسن، صبوری غفور، قاسمی اعظم، نعمتی زهرا. اثربخشی فعالیت های پیشرفته ادراکی-دیداری فراستیگ بر اصلاح خواندن دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری نارساخوان: یک مطالعه تک آزمودنی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1398؛19(3 ):115-128. Available from: https://sid.ir/paper/96438/fa

    IEEE: کپی

    حسن کریمی، غفور صبوری، اعظم قاسمی، و زهرا نعمتی، “اثربخشی فعالیت های پیشرفته ادراکی-دیداری فراستیگ بر اصلاح خواندن دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری نارساخوان: یک مطالعه تک آزمودنی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 19، no. 3 ، pp. 115–128، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96438/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button