مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,058
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5,023
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نارساخوانی: مروری بر پژوهشهای اخیر

صفحات

 صفحه شروع 337 | صفحه پایان 352

چکیده

 هدف: در این مطالعه مروری, نتایج پژوهشهای مختلف در ارتباط با نارساخوانی مورد توجه قرار گرفته است.روش: با انتخاب مجلات و کتب معتبر بین المللی نتایج مطالعات اخیر در حوزه های مختلف مقوله بندی و مطرح شده است.یافته ها: نارساخوانی نوعی اختلال یادگیری است که از جمله مشخصات آن می توان به ناتوانی در بازشناسی مناسب کلمه, توانایی ضعیف در روخوانی, هجی کردن و بازنمایی اشاره نمود. بر خلاف زبان که رشد آن خود بخودی بوده و در جریان رشد حاصل می شود, خواندن مهارتی است که در سنین بالاتر و بر اثر مداخلات آموزشی کسب می گردد. در این فرایند پیچیده شناختی همزمان مهارتهای مختلفی درگیر می شوند مانند درک و تمییز حروف و صداها, برقراری ارتباط بین واج - نویسه, نامگذاری حروف و بازنمایی آنها, درک معنی گروهی از کلمات نوشتاری در قالب جمله, حافظه, حرکت و عوامل دیداری و شنیداری همه به عنوان اجزای این فرایند مطرح هستند. هر چند که بیشتر پژوهشها این اختلال را به دانش و آگاهی واج شناختی فرد و عوامل مرتبط با آن نسبت داده اند اما پژوهشهای ارزشمندی در ارتباط با شناسایی منشا عصبی و زیستی این اختلال به انجام رسیده و به نتایج قابل توجهی منتهی شده اند.نتیجه گیری: اختلال خواندن بستر مناسبی را برای مطالعات میان رشته ای فراهم کرده و به عنوان مدل مناسبی برای تبیین عوامل زیستی, آموزشی و اجتماعی- فرهنگی تعاملات مغز / شناخت, مورد توجه قرار گرفته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدپناه، محمد، و پاکادانایا، پراکاش. (1386). نارساخوانی: مروری بر پژوهشهای اخیر. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 7(3 (پیاپی 25))، 337-352. SID. https://sid.ir/paper/96461/fa

    Vancouver: کپی

    احمدپناه محمد، پاکادانایا پراکاش. نارساخوانی: مروری بر پژوهشهای اخیر. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1386؛7(3 (پیاپی 25)):337-352. Available from: https://sid.ir/paper/96461/fa

    IEEE: کپی

    محمد احمدپناه، و پراکاش پاکادانایا، “نارساخوانی: مروری بر پژوهشهای اخیر،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 7، no. 3 (پیاپی 25)، pp. 337–352، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96461/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا