مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,928
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر کم توجهی و بیش فعالی-تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 36

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, تعیین اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبتبر کم توجهی و بیش فعالی-تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی دوره دبستان شهرستان خمینی شهر و والدین آن ها در سال تحصیلی 1397-98 بود. روش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. تعداد نمونه در این مطالعه 30 کودک (13 دختر و 17 پسر) بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و از والدین آن ها جهت شرکت در پژوهش دعوت شد. والدین به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش مداخلات درمانی هشت جلسه ای مربوط به برنامه فرزندپروری مثبترا در طی دو ماه به صورت هفته ای یک جلسه 90 دقیقه ای دریافت نمودند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه اختلال کم توجهی و بیش فعالی کانرز فرم معلمان (CADHDQ) و مقیاس درجه بندی مشکلات رفتاری کودکان (ویژه والدین) (CBPRS) بود. تجزیه وتحلیل داده ها توسط نرم افزار 23-SPSS با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس صورت گرفت. نتایج نشان داد که برنامه فرزندپروری مثبتبر کم توجهی (001/0>p) و بیش فعالی-تکانشگری (001/0>p) کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی تاثیر معنادار دارد. یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که برنامه فرزندپروری مثبتبا بهره گیری از روش های فرزندپروری بهنجار و اصول ارتباطی مناسب به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش کم توجهی و بیش فعالی-تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخی ولاشانی، زهرا، و جوادزاده شهشهانی، فاطمه. (1399). اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر کم توجهی و بیش فعالی-تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 11(4 )، 25-36. SID. https://sid.ir/paper/964636/fa

    Vancouver: کپی

    شیخی ولاشانی زهرا، جوادزاده شهشهانی فاطمه. اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر کم توجهی و بیش فعالی-تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1399؛11(4 ):25-36. Available from: https://sid.ir/paper/964636/fa

    IEEE: کپی

    زهرا شیخی ولاشانی، و فاطمه جوادزاده شهشهانی، “اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر کم توجهی و بیش فعالی-تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 11، no. 4 ، pp. 25–36، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/964636/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button