مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

624
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

598
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی مداخله حافظه فعال و یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 61

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, مقایسه اثربخشی مداخله حافظه فعال و یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی بود. روش مطالعه, نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر با اختلال ریاضی دوره ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 99-1398 بودند. از میان این افراد 60 نفر (دختر و پسر) به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) گمارش شدند. گروه های آزمایش به مدت 16 جلسه 45 دقیقه ای تحت مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و برای اطمینان از ثبات نتایج پس از سه ماه آزمون پیگیری اجرا شد. ابزار سنجش شامل مقیاس هوشی وکسلر (WISC) و آزمون عملکرد ریاضی بود. داده ها با تحلیل کوواریانس چند متغیری با کمک نرم افزار آماری 22-SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در اثربخشی مداخله مبتنی بر حافظه فعال و مداخله مبتنی بر یکپارچگی حسی-حرکتی در میان گروه های آزمایش و کنترل تفاوت وجود دارد (05/0>P). همچنین در مرحله پیگیری نیز, بین پایداری تغییرات مداخله مبتنی بر حافظه فعال و مداخله مبتنی بر یکپارچگی حسی-حرکتی روی عملکرد ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). براساس نتایج پژوهش, می توان گفت مداخله ها با ایجاد تجربه جدید در عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی موثر بوده و می توانند به عنوان مداخله هایی سودمند در مدارس دوره ابتدایی, مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز آموزشی و توان بخشی به کار گرفته شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی بحرآسمانی، ارسلان، چرامی، مریم، شریفی، طیبه، و غضنفری، احمد. (1400). مقایسه اثربخشی مداخله حافظه فعال و یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 12(1 )، 49-61. SID. https://sid.ir/paper/964742/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی بحرآسمانی ارسلان، چرامی مریم، شریفی طیبه، غضنفری احمد. مقایسه اثربخشی مداخله حافظه فعال و یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1400؛12(1 ):49-61. Available from: https://sid.ir/paper/964742/fa

    IEEE: کپی

    ارسلان کریمی بحرآسمانی، مریم چرامی، طیبه شریفی، و احمد غضنفری، “مقایسه اثربخشی مداخله حافظه فعال و یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 12، no. 1 ، pp. 49–61، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/964742/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button