مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

94
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان متناوب بر توجه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص: مطالعه نیمه تجربی

صفحات

 صفحه شروع 106 | صفحه پایان 115

کلیدواژه

تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان متناوب(tACS)Q1

چکیده

 پیش زمینه و هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای با جریان متناوب, بر توجه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص است. مواد و روش کار: 20 دانش آموز مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (10 نفر در هر گروه) تقسیم شدند. ابتدا توجه انتخابی آزمودنی ها با کمک آزمون استروپ ارزیابی گردید. سپس در گروه آزمایش, بر اساس سیستم 20-10 دو الکترود آند به طور هم زمان در نواحی F3 و P3 و الکترود کاتد در ناحیه FP2 روی سر قرار داده شدند و جریان الکتریکی با فرکانس 10 هرتز (موج آلفا), شدت 1 میلی آمپر و مدت 20 دقیقه ارائه گردید. پروتکل مشابهی برای گروه کنترل استفاده شد با این تفاوت که فقط 30 ثانیه تحریک دریافت کردند. در پایان مجددا آزمون استروپ گرفته شد. داده ها با استفاده از روش کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با موج آلفا توانست بر دقت و زمان واکنش دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص تاثیر مثبت و معنی داری (p<. 0/05) بگذارد. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل حاکی از آن است که تحریک الکتریکی با موج آلفا در ناحیه F3-P3 افراد دارای اختلال یادگیری می تواند بر روی بهبود توجه آن ها اثربخش باشد و کارکردهای توجهی آن ها را بهبود ببخشد. لذا می توان از این روش به عنوان یک روش غیر دارویی, برای بهبود کارکردهای توجهی این افراد استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واقف، لادن، قیصری، شورش، و زاهدی، مجتبی. (1398). اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان متناوب بر توجه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص: مطالعه نیمه تجربی. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، 30(2 )، 106-115. SID. https://sid.ir/paper/965742/fa

    Vancouver: کپی

    واقف لادن، قیصری شورش، زاهدی مجتبی. اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان متناوب بر توجه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص: مطالعه نیمه تجربی. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)[Internet]. 1398؛30(2 ):106-115. Available from: https://sid.ir/paper/965742/fa

    IEEE: کپی

    لادن واقف، شورش قیصری، و مجتبی زاهدی، “اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان متناوب بر توجه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص: مطالعه نیمه تجربی،” مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، vol. 30، no. 2 ، pp. 106–115، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/965742/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button