مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

145
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

89
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نشانه شناسی ترانه های اجتماعی فارسی: مطالعه ی چند نمونه شاخص

صفحات

 صفحه شروع 313 | صفحه پایان 338

چکیده

 پژوهش حاضر که از نوع توصیفی-تحلیلی است با اتخاذ رویکرد نشانه شناسی اجتماعی و با هدف شناسایی ساختار ژانر به بررسی ترانه ­ های اجتماعی موسیقی پاپ فارسی می­ پردازد تا به این پرسش ها پاسخ داده شود که ساختار ژانر در ترانه­ های اجتماعی فارسی چیست؟ ترانه­ سرایان زن و مرد چگونه از رمزگان زبانی و منابع نشانه­ ای در بیان قصد اجتماعی خود استفاده کرده­ اند؟ و هویت فرستنده و گیرنده ی پیام در ترانه­ های اجتماعی چگونه بازنمایی شده­ است؟ به این منظور, 6 ترانه اجتماعی (از 3 ترانه­ سرای زن و 3 ترانه­ سرای مرد) به روش نمونه­ گیری تصادفی نظام­ مند انتخاب شدند. بر مبنای یافته ها مضامین پرکاربرد در ترانه های اجتماعی میهن دوستی, پیوستگی قومی و ملی, اختناق و لزوم اصلاح امور هستند. در ترانه های اجتماعی سه ساختار عمده شناسایی شده است: توصیف وضعیت اجتماعی-سیاسی غالباً با ارجاع به گفتمان اختناق و یأس؛ اقناع مخاطب با تأکید بر هویت ملی, قومی و جنسیتی؛ و پیش بینی و برنامه ریزی برای آینده با بهره­ گیری از گفتمان امید. در بخش توصیف وضعیت, هویت فرستنده ی پیام در قالب راوی, در بخش اقناع با تأکید بر هویت ملی و جنسیتی و در بخش برنامه­ ریزی برای آینده در قالب کنشگر فعال بازنمایی شده است. گیرندگان پیام نیز غالباً با تأکید بر هویت ملی, جنسیتی یا قومی مشخص شده اند. در ترانه­ سرایان زن, هویت زنانه و نقش کنشگری زنان به نحوی عامدانه برجسته شده است. بررسی رمزگان نشان می دهد تنوع نشانه ها در نظام های گذرایی و وجه در مردان بیشتر از زنان بوده است؛ با این حال, از منظر جهت, مردان تنها از بندهای معلوم در ترانه های خود استفاده کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدامیری، عارف، و رستم بیک تفرشی، آتوسا. (1398). نشانه شناسی ترانه های اجتماعی فارسی: مطالعه ی چند نمونه شاخص. ادبیات پارسی معاصر، 9(2 )، 313-338. SID. https://sid.ir/paper/967381/fa

    Vancouver: کپی

    محمدامیری عارف، رستم بیک تفرشی آتوسا. نشانه شناسی ترانه های اجتماعی فارسی: مطالعه ی چند نمونه شاخص. ادبیات پارسی معاصر[Internet]. 1398؛9(2 ):313-338. Available from: https://sid.ir/paper/967381/fa

    IEEE: کپی

    عارف محمدامیری، و آتوسا رستم بیک تفرشی، “نشانه شناسی ترانه های اجتماعی فارسی: مطالعه ی چند نمونه شاخص،” ادبیات پارسی معاصر، vol. 9، no. 2 ، pp. 313–338، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967381/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button