Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

328
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

253
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل آماری گردشگری داخلی در ایران، جریان ها و مقاصد

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: گردشگری یکی از برترین صنایع و فعالیت های درآمدزا و اشتغال زای جهان به شمار می رود و شناسایی دقیق بازار کلید توسعه آن می باشد. از طرفی اگر چه گردشگری یک فعالیت بین المللی است؛ اما بسیاری از افراد و سازمان ها در بازار محلی یا ملی در این بخش اشتغال دارند و در نتیجه «گردشگری داخلی» در چرخه اقتصاد ملی جایگاه عظیمی دارد. هدف: در این پژوهش به تحلیل آماری گردشگری داخلی در ایران و جریان ها و مقاصد آن پرداخته شده است. روش شناسی: برای این پژوه با استفاده از اطلاعات طرح آمارگیری از گردشگران ملی که توسط مرکز آمار ایران به صورت فصلی (بهار و تابستان) برای سالهای مختلف که توسط مرکز آمار ایران ارائه شده, جمع آوری گردیده است, تغییرات در تعداد سفرها و ویژگی های آن را بررسی شد. جهت توصیف وضع موجود و مشاهده روند تغییرات از آمارهای توصیفی, نرخ رشد و نمودارهای خط روند و برای پیش بینی تعداد سفرهای داخلی و میزان هزینه ها و تغییرات مقاصد اصلی سفر از مدل های مختلف سری زمانی استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که روند کلی گردشگری داخلی در ایران دارای رشد مثبت با شیب ملایم می باشد. هزینه های گردشگری با شیب تند در حال افزایش بوده و انتخاب مقاصد اصلی سفر در سال های اخیر تغییرات بارزی داشته است. به طور کلی الگوی غالب گردشگری داخلی سفر به همراه خانواده, اقامت در خانه دوستان و بستگان, استفاده از وسیله نقلیه شخصی و به انگیزه دیدار دوستان و بستگان می باشد. نتایج: بیشترین هزینه ها در بخش حمل و نقل و خوراکی بوده که این الگو درآینده نزدیک تغییری نخواهد داشت. اگرچه مهمترین مقاصد گردشگری در استانهای خراسان رضوی, مازندران, گیلان, تهران و فارس گزارش شده, تغییرات مشخصی در انتخاب مقاصد توسط گردشگران مشاهده شده که می توان از استانهای سیستان و بلوچستان, ایلام, بوشهر, یزد و کرمان به عنوان مقاصد جدید مورد توجه گردشگران داخلی ایران درسالهای اخیر نام برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سقایی، مهدی، جوانبخت قهفرخی، زهره، و ربیعی فر، مریم. (1400). تحلیل آماری گردشگری داخلی در ایران, جریان ها و مقاصد. جغرافیدانان، 1(1 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/967424/fa

    Vancouver: کپی

    سقایی مهدی، جوانبخت قهفرخی زهره، ربیعی فر مریم. تحلیل آماری گردشگری داخلی در ایران, جریان ها و مقاصد. جغرافیدانان[Internet]. 1400؛1(1 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/967424/fa

    IEEE: کپی

    مهدی سقایی، زهره جوانبخت قهفرخی، و مریم ربیعی فر، “تحلیل آماری گردشگری داخلی در ایران, جریان ها و مقاصد،” جغرافیدانان، vol. 1، no. 1 ، pp. 0–0، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967424/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا