مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

765
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

549
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی واکنش متقابل سیستم α2- آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیرفعال در موش های صحرایی نر نژاد ویستار

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 11

کلیدواژه

α2- آدرنرژیکQ3

چکیده

 سابقه و هدف:داروهایی که سیستم-a2 آدرنرژیک را تحت تتثیر قرار می دهند, می توانند بر روی یادگیری نیز اثر داشته باشند. در این مطالعه, تاثیر تداخل کافئین و سیستم-a2 آدرنرژیک بر یادگیری و حافظه بررسی شد.روش بررسی: در پژوهش حاضر اثرات کافئین (آنتاگونیست گیرنده های A1 و A2a آدنوزینی), یوهمبین (آنتاگونیست-a2 آدرنرژیک) وکلونیدین (آگونیست-a2 آدرنرژیک) بر حافظه و یادگیری بررسی شد. به علاوه تداخل اثر این داروها در دوزهای اپتیمم ارزیابی شد. نود موش در 15 گروه 6 تایی در دستگاه استریوتاکسی کانولاگذاری داخل بطنی گشته و پس از یک هفته ریکاوری در دستگاه شاتل باکس آموزش داده شدند. سپس داروها در غلظت های مختلف تزریق شده و پس از 24 ساعت آنها بررسی شدند.یافته ها: تزریق درون بطنی یوهمبین به عنوان آنتاگونیست -a2آدرنرژیک در غلظت های 4, 6, 8 و 10 میکروگرم برای هر موش باعث تقویت یادگیری و کلونیدین به عنوان آگونیست-a2 آدرنرژیک در غلظت های 2, 4 و 6 میکروگرم موجب کاهش یادگیری نسبت به گروه سالین شد (به ترتیب 001/P<0 و 05/ (P<0کافئین در غلظت های 10, 20 و 30 میکروگرم باعث تقویت یادگیری نسبت به گروه سالین  گردید (001/0>P) تداخل این داروها در گروه هایی که کافئین به همراه هر کدام از داروها تزریق گردیده بود, باعث تقویت حافظه و یادگیری شد و تداخل دوز اپتیمم یوهمبین وکلونیدین نسبت به گروه سالین تضعیف حافظه را نشان داد (05/0>P).نتیجه گیری: کلونیدین باعث تضعیف حافظه و یوهمبین و کافئین باعث تقویت حافظه میگردند و تداخل آنها منجر به تقویت حافظه میگردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یغمایی، پریچهره، عریان، شهربانو، حجتی، زهرا، و جوادی، حمیدرضا. (1387). بررسی واکنش متقابل سیستم α2- آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیرفعال در موش ‌های صحرایی نر نژاد ویستار. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 18(1 (پی در پی 51))، 7-11. SID. https://sid.ir/paper/98549/fa

    Vancouver: کپی

    یغمایی پریچهره، عریان شهربانو، حجتی زهرا، جوادی حمیدرضا. بررسی واکنش متقابل سیستم α2- آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیرفعال در موش ‌های صحرایی نر نژاد ویستار. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی[Internet]. 1387؛18(1 (پی در پی 51)):7-11. Available from: https://sid.ir/paper/98549/fa

    IEEE: کپی

    پریچهره یغمایی، شهربانو عریان، زهرا حجتی، و حمیدرضا جوادی، “بررسی واکنش متقابل سیستم α2- آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیرفعال در موش ‌های صحرایی نر نژاد ویستار،” علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، vol. 18، no. 1 (پی در پی 51)، pp. 7–11، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/98549/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button