مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

494
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

787
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی شفقت ورزی و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش پیشرفت

صفحات

 صفحه شروع 234 | صفحه پایان 244

کلیدواژه

آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت)Q1

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی شفقت ورزی و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش پیشرفت انجام شد. مواد و روش ها: از آنجایی که یکی از دغدغه های اساسی نظام های آموزشی, بررسی و رفع مشکلات تحصیلی دانش آموزان از قبیل افت یا کاهش انگیزه های تحصیلی است, به نظر می رسد این دو روش می توانند در این راستا به افزایش خودکارآمدی و انگیزه های تحصیلی یادگیرندگان کمک کنند. این مطالعه یک پژوهش تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش, دانش آموزان پسر پایه یازدهم در ناحیه چهار آموزش و پرورش شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. با روش نمونه گیری خوشه ای, از مدارسی که دارای حداقل چهار پایه یازدهم بودند یک مدرسه به شیوه تصادفی انتخاب و سپس سه کلاس به شیوه تصادفی انتخاب و به صورت قرعه کشی در سه گروه جایگزین شدند. گروه های آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای به تفکیک با روش های شفقت ورزی و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) آموزش دیدند و گروه کنترل, آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش, پرسشنامه های خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش پیشرفت بودند. داده ها در نرم افزار spss25 با روش های تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر عاملی تک متغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاکی از اثربخشی هر دو روش شفقت ورزی و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) در افزایش خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش پیشرفت بود (001/0 ˂,P). هم چنین بین دو روش آموزشی در افزایش خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش پیشرفت تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0< P). نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر, برای افزایش خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانش آموزان می توان از روش های شفقت ورزی و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانپورمقدم، حسین، سعیدی، علی، و مهدیان، حسین. (1400). مقایسه اثربخشی شفقت ورزی و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش پیشرفت. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(4 )، 234-244. SID. https://sid.ir/paper/985629/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانپورمقدم حسین، سعیدی علی، مهدیان حسین. مقایسه اثربخشی شفقت ورزی و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش پیشرفت. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت[Internet]. 1400؛5(4 ):234-244. Available from: https://sid.ir/paper/985629/fa

    IEEE: کپی

    حسین سلیمانپورمقدم، علی سعیدی، و حسین مهدیان، “مقایسه اثربخشی شفقت ورزی و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش پیشرفت،” سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، vol. 5، no. 4 ، pp. 234–244، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/985629/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button