مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

101
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوانش نشانه شناسانه ی دو اثر احمد عالی با عنوان"خودنگاره"

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 118

چکیده

 در مقاله ی پیش رو دو اثر از احمد عالی با نام مشترک "خودنگاره" یکی عکس و دیگری نقاشی, مورد تحلیل نشانه شناسانه قرار گرفته است. وی که دانش آموخته ی رشته ی نقاشی در دانشکده ی هنرهای زیبا بود بیشتر در حوزه ی آفرینش آثار عکاسی فعال بوده و آثارش طیف وسیعی از موضوعات مستند و تا حدودی واقع گرایانه تا آثار انتراعی و دارای ابهام های معنایی را شامل می شود. عالی در آفرینش این دو اثر از تصاویر آثار قبلی خود استفاده نموده و با این کار زنجیره ای از روابط نشانه ای ایجاد کرده که قابل توجه می نماید. در مقاله ی حاضر ضمن معرفی و شرح نظریه ی نشانه شناسی و نشانه شناسی تصویر, به مطالعه ی تغییر مدلول ها و شکل گیری این زنجیره در هر دو اثر مذکور پرداخته است. این جستار پژوهشی با روش توصیفی-تحلیلی و با فرض شکل گیری مدلول های جدید در بافت تازه ی این آثار, ابتدا به توصیف و تحلیل نشانه های تصویری طی روابط همنشینی و جانشینی, تقابل های دوتایی و تحلیل مدلول های مختلف در زمینه ی آن ها پرداخته است. در تحلیل نهایی این نکته محرز گردید که در هر دو تصویر با ایجاد روندهای تازه ی دلالت, در نتیجه ی ادغام نشانه های مختلف و استفاده از عکس های قبلی هنرمند, مدلول های مشترکی شکل گرفته است؛ برجسته ترین مدلول مشترک میان این دو تصویر همانا مفهوم طردشدگی گفتمان های اجتماعی اقشاری نظیر زنان, سالخوردگان و به خصوص هنرمندان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سامی، سپیده، عادل، مریم، و گودرزی، مصطفی. (1400). خوانش نشانه شناسانه ی دو اثر احمد عالی با عنوان"خودنگاره". هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 26(3 )، 109-118. SID. https://sid.ir/paper/985700/fa

    Vancouver: کپی

    سامی سپیده، عادل مریم، گودرزی مصطفی. خوانش نشانه شناسانه ی دو اثر احمد عالی با عنوان"خودنگاره". هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1400؛26(3 ):109-118. Available from: https://sid.ir/paper/985700/fa

    IEEE: کپی

    سپیده سامی، مریم عادل، و مصطفی گودرزی، “خوانش نشانه شناسانه ی دو اثر احمد عالی با عنوان"خودنگاره"،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 26، no. 3 ، pp. 109–118، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/985700/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button