مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

215
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

586
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اصول آموزش معماری سنتی در گذشته با استفاده از فتوت نامه ها

صفحات

 صفحه شروع 82 | صفحه پایان 97

چکیده

 اطلاعاتی از آموزش معماری در جهان سنت بر اساس فتوت نامه بنایان و دیگر فتوت نامه ها موجود است. فتوت نامه ها در هر رشته و صنف, منشور نظام مند یادگیری فن و مهارت بود. تداوم, تکرار و ارتقاء, طی قرن های گذشته در کیفیت آثار ساخته شده, بسیار بالا و قابل تحسین است. بررسی کلی طرح و نقش ها در معماری و تعامل بین معماران و شهرها نشان از آموزش مناسب دارد. کشف این مهم دغدغه و ضرورت اصلی است. هدف تحقیق شناخت و تحلیل فتوت نامه ها و آموزش سنتی معماری, جهت یافت اصول آموزش سنتی معماری است. روش تحقیق تاریخی-تفسیری, با بررسی اسناد و مدارک موجود سعی در شناخت آموزش سنتی معماری است, با نگاه انتقادی و تحلیلی, فتوت نامه ها, لوح ها و کتیبه های تاریخی, روش آموزش, سیر تاریخی و ارزش های آموزشی بیان و بررسی می شود. برای شناسایی بهتر موضوع, داده های اولیه و ثانویه و اسناد, کتاب ها و نشریات مورد اهمیت و از 44 منبع معتبر برای انجام تحقیق استفاده شده است. در نتیجه وظایف شاگرد, وظایف استاد و آموزش معماری در جهان سنت تفکیک شد و اصول آموزش سنتی معماران در چهار دسته بندی کلی روش های انتقال دانش, روش های آموزش, موارد آموزش و ارزشیابی مشخص شد. مباحث نظری و عملی از روش سینه به سینه از گذشته گان به آیندگان با استفاده از تجارب شاگرد در خارج و داخل کارگاه ساختمانی انتقال داده می شد. روش های آموزش سنتی معماری متناسب با تفکرات, اعتقادات و راه و رسم آیینی, شامل روش های پیوستن به صنف بنایان و همگرا و همسو در جهت تعالی و آرمانگرایی بود. موارد آموزشی در سه دسته, آموزش زیبایی شناسی, الگو های ازلی, هندسه و ریاضیات, روش های ترسیم است, آموزش نیارش, روش های اجرای بومی, مصالح, مقاومت زمین, و قوانین سازه ای بود و آموزش اخلاق حرفه ای شامل شناخت محیط متناسب با آسایش انسان ها, حکمت ها و مهارت های آیینی, و قوانین حرفه و بازار زمانه بود. ارزشیابی با تاکید بر مهارت اجتماعی و قوانین ساختمان سازی انجام می شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زندی محب، آرزو. (1400). اصول آموزش معماری سنتی در گذشته با استفاده از فتوت نامه ها. اثر، 42(1 )، 82-97. SID. https://sid.ir/paper/986432/fa

    Vancouver: کپی

    زندی محب آرزو. اصول آموزش معماری سنتی در گذشته با استفاده از فتوت نامه ها. اثر[Internet]. 1400؛42(1 ):82-97. Available from: https://sid.ir/paper/986432/fa

    IEEE: کپی

    آرزو زندی محب، “اصول آموزش معماری سنتی در گذشته با استفاده از فتوت نامه ها،” اثر، vol. 42، no. 1 ، pp. 82–97، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/986432/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button