مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,303
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان آگاهی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاه

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 156

چکیده

 سابقه و هدف: یکی از سرنوشت سازترین انتخاب های دوره دانش آموزی انتخاب رشته دانشگاهی است. نداشتن آگاهی نسبت به رشته تحصیلی موجب به وجود آمدن عدم تطابق بین آینده شغلی افراد با نیازها و انتظاراتشان می گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاه انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی - زمینه ای روی 501 دانشجوی ترم اول (بدو ورود) رشته های مختلف علوم پزشکی و رشته های غیر پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شده بودند, انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و سوالات سنجش میزان آگاهی بود.یافته ها: میانگین و انحراف معیار آگاهی دانشجویان 5.48 و 3.60 بود. میزان آگاهی دانشجویان در %30.3 موارد بالا, در %40.5 موارد متوسط و در %29.1 موارد پایین بود. افزایش مقاطع تحصیلی رابطه مستقیمی با میزان آگاهی داشت, بدین معنی که با افزایش مقطع تحصیلی, آگاهی گروه مورد بررسی افزایش می یافت. بالاترین رتبه آگاهی بر اساس مقاطع تحصیلی, مربوط به مقطع تحصیلی دکترای حرفه ای با میانگین رتبه 342.17 و پایین ترین آن در گروه کاردانی با میانگین رتبه ای 136.32 بود.نتیجه گیری: یافته های این پژوهش بیانگر این است که اکثر دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه نسبت به رشته خود آگاهی متوسطی دارند. پیشنهاد می گردد قبل از ورود به دانشگاه, جهت شناخت هر چه بیشتر رشته های تحصیلی, مشاوره های لازم از طرق مختلف نظیر مدارس, رسانه های جمعی, خانواده و ..... ارائه گردد تا دانش آموزان با آگاهی قبلی رشته خود را انتخاب و با علاقه و انگیزه به ادامه تحصیل مشغول شوند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ادهمی مقدم، فرهاد، صاحب الزمانی، محمد، طباطبایی جمارانی، مژگان، فراهانی، حجت اله، و آقاباباگلی، نجیمه. (1394). میزان آگاهی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاه. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 25(2)، 151-156. SID. https://sid.ir/paper/98876/fa

Vancouver: کپی

ادهمی مقدم فرهاد، صاحب الزمانی محمد، طباطبایی جمارانی مژگان، فراهانی حجت اله، آقاباباگلی نجیمه. میزان آگاهی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاه. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی[Internet]. 1394؛25(2):151-156. Available from: https://sid.ir/paper/98876/fa

IEEE: کپی

فرهاد ادهمی مقدم، محمد صاحب الزمانی، مژگان طباطبایی جمارانی، حجت اله فراهانی، و نجیمه آقاباباگلی، “میزان آگاهی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاه،” علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، vol. 25، no. 2، pp. 151–156، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/98876/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button