مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

800
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش واسطه ای ترس از شکست، خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و کمال گرایی

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 47

چکیده

 اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای ترس از شکست, خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و کمال گرایی انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر, مدل یابی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری, دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در شهر تهران در سال 1399-1398 بودند. به روش نمونه گیری در دسترس 440 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور تحلیل داده ها از ماتریس همبستگی در نرم افزار SPSS نسخه 24 و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار Lisrel نسخه 8/80 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان دادند اثر مستقیم کمال گرایی بر ترس از شکست, عدم تحمل بلاتکلیفی, اهمال کاری تحصیلی مثبت و معنادار (P≥, 0/001) و اثر مستقیم کمال گرایی بر خود شفقت ورزی منفی و معنادار (P≥, 0/001) است. همچنین اثر مستقیم ترس از شکست بر اهمال کاری تحصیلی مثبت و معنادار (P≥, 0/001) و اثر مستقیم خود شفقت ورزی بر اهمال کاری تحصیلی منفی و معنادار (P≥, 0/001) بود. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد ترس از شکست, عدم تحمل بلاتکلیفی و شفقت خود در رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و کمال گرایی نقش معناداری (P≥, 0/001) دارند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و کمال گرایی یک رابطه خطی و ساده نیست و ترس از شکست, خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در این رابطه نقش واسطه ای دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منصوری، کامیار، عاشوری، احمد، غرایی، بنفشه، و فراهانی، حجت اله. (1401). نقش واسطه ای ترس از شکست, خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و کمال گرایی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 28(1 )، 34-47. SID. https://sid.ir/paper/992225/fa

    Vancouver: کپی

    منصوری کامیار، عاشوری احمد، غرایی بنفشه، فراهانی حجت اله. نقش واسطه ای ترس از شکست, خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و کمال گرایی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1401؛28(1 ):34-47. Available from: https://sid.ir/paper/992225/fa

    IEEE: کپی

    کامیار منصوری، احمد عاشوری، بنفشه غرایی، و حجت اله فراهانی، “نقش واسطه ای ترس از شکست, خود شفقت ورزی و عدم تحمل بلا تکلیفی در رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و کمال گرایی،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 28، no. 1 ، pp. 34–47، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/992225/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button