مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

128
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دختر با رفتار خودجرحی مقطع دبیرستان شهر شیراز

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 88

چکیده

 قدمه: نوجوانی دورهای است که به دلیل تحوالت جسمانی و روانی و اجتماعی, شیوع رفتارهای خودجرحی و پرخاشگری در آن افزایش مییابد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد مداخلهای است که ممکن است در این افراد مؤثر باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان دختر با رفتار خودجرحی مقطع دبیرستان شهر شیراز انجام شد. مواد و روشها: این تحقیق از نوع نیمهآزمایشی, با پیشآزمون, پسآزمون, پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری, شامل کلیه دختران نوجوان 81-81 ساله بود که به کلینیک مشاوره آموزش و پرورش شهر شیراز در سال تحصیلی 8111-8911 ارجاع داده شده بودند. با روش نمونهگیری هدفمند, 91 نفر انتخاب شدند و در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش, پرسشنامههای پرخاشگری و انعطافپذیری شناختی بودند که در مراحل پیشآزمون, پسآزمون و پیگیری دو ماهه تکمیل شدند. در گروه آزمایش, درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اجرا شد. گروه شاهد, درمانی دریافت. نکرد. از آزمون تحلیل واریانس مکرر برای آنالیز دادهها استفاده شد. یافتهها: آزمون منبع اثر زمان, آزمون منبع اثر گروه و آزمون, منبع اثرهای تعامل زمان و گروه در نمرات پرخاشگری و انعطاف-پذیری معنیدار بود )118/1>p. )در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون, نمرات پرخاشگری کاهش و انعطافپذیری افزایش داشت. نتیجهگیری: درمان پذیرش و تعهد در کاهش پرخاشگری و افزایش انعطافپذیری دانشآموزان دختر با رفتار خودجرحی مؤثر بود. بنابراین, در زمینه تالش برای کاهش آسیبهای روانشناختی در دانشآموزان دختر میتوان از درمان پذیرش و تعهد استفاده برد

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کشتکار، فاطمه، نظیری، قاسم، محمدی، مسعود، و فتح، نجمه. (1400). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دختر با رفتار خودجرحی مقطع دبیرستان شهر شیراز. سلامت جامعه، 15(4 )، 79-88. SID. https://sid.ir/paper/992786/fa

    Vancouver: کپی

    کشتکار فاطمه، نظیری قاسم، محمدی مسعود، فتح نجمه. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دختر با رفتار خودجرحی مقطع دبیرستان شهر شیراز. سلامت جامعه[Internet]. 1400؛15(4 ):79-88. Available from: https://sid.ir/paper/992786/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه کشتکار، قاسم نظیری، مسعود محمدی، و نجمه فتح، “اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دختر با رفتار خودجرحی مقطع دبیرستان شهر شیراز،” سلامت جامعه، vol. 15، no. 4 ، pp. 79–88، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/992786/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button