مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,765
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

948
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر ساخت و ارایه نقشه مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 162

چکیده

 مقاله حاضر به مقایسه اثربخشی دو شیوه ساخت نقشه های مفهومی توسط فراگیران و ارایه نقشه های از قبل آماده شده بر یادداری, درک و حل مساله برای در نظرگرفتن سبک یادگیری آزمودنی ها پرداخته است. اثرات کاربندی ها از طریق دو آزمون پیشرفت تحصیلی که دارای شاخص های قابل قبول روایی و پایایی بودند, مورد اندازه گیری قرار گرفتند. برای اندازه گیری سبک یادگیری وابسته به زمینه و نابسته به زمینه, آزمودنی ها از آزمون گروهی اشکال نهفته استفاده شد. پژوهش بر اساس طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون طراحی شده است. شش کلاس به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان 4 گروه آزمایشی و 2 گروه کنترل انتخاب شدند. در دو گروه آزمایشی, نقشه های از قبل آماده شده به آزمودنی ها ارایه شد و اعضای دو گروه آزمایشی دیگر به تهیه نقشه های مفهومی پرداختند. در گروه های کنترل نیز آزمودنی ها به شیوه مرسوم به یادگیری متن های درسی مشابه پرداختند. یافته های پژوهش نشان می دهند که ارایه نقشه مفهومی در شرایطی که سبک یادگیری آزمودنی ها وابسته به زمینه باشد نسبت به ساخت تاثیر بیشتری دارد و ساخت نقشه مفهومی در شرایطی که آزمودنی ها دارای سبک نابسته به زمینه باشند بر ارایه نقشه مفهومی برتری دارد. بدون در نظر گرفتن سبک یادگیری هیچ کدام از این دو روش برتری چشم گیری نسبت به هم نداشتند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصرآبادی، جواد، حسینی نسب، سیدداوود، فتحی آذر، اسکندر، و مقدم، محمد. (1388). تاثیر ساخت و ارایه نقشه مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری, درک. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 10(3)، 141-162. SID. https://sid.ir/paper/99280/fa

    Vancouver: کپی

    مصرآبادی جواد، حسینی نسب سیدداوود، فتحی آذر اسکندر، مقدم محمد. تاثیر ساخت و ارایه نقشه مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری, درک. مطالعات تربیتی و روان شناسی[Internet]. 1388؛10(3):141-162. Available from: https://sid.ir/paper/99280/fa

    IEEE: کپی

    جواد مصرآبادی، سیدداوود حسینی نسب، اسکندر فتحی آذر، و محمد مقدم، “تاثیر ساخت و ارایه نقشه مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری, درک،” مطالعات تربیتی و روان شناسی، vol. 10، no. 3، pp. 141–162، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99280/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button