مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,281
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه باورهای خود اثر بخشی و مرکز کنترل با پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 150

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه باورهای خود اثر بخشی و مرکز کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز اجرا گردیده است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی دانشگاه تبریز می باشند. تعداد نمونه آماری 384 دانشجو بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تفکیک دانشکده و جنسیت انتخاب گردیدند. اما در نهایت 359 پرسشنامه قابل قبول در تحلیل یافته های این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. در این تحقیق دو پرسشنامه خود اثر بخشی عمومی شرز و همکاران و سبک های اسناد علی (بعد مرکز کنترل) راسل مورد استفاده قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که بین خود اثر بخشی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد, بین مرکز کنترل و خود اثر بخشی رابطه مثبت وجود دارد, و بین مرکز کنترل در موقعیت موفقیت و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین این تحقیق نشان داد که بین دخترها و پسرها در باورهای خود اثر بخشی و مرکز کنترل تفاوت معنی داری وجود ندارد. بر این اساس می توان پیشنهاد کرد در صورت امکان زمینه ای فراهم گردد تا دانشجویان امکان تجارب موفقیت آمیز را داشته باشند؛ زیرا موفقیت های افراد, معتبرترین و قوی ترین ابزار ارتقا باورهای خود اثر بخشی است. همچنین به مسوولین آموزشی و مشاوران پیشنهاد می گردد به دانشجویان کمک کنند تا در مواجهه با شکست ها و موفقیت ها از اسنادهای درونی و بیرونی مناسب استفاده کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالهی عدلی انصار، وحیده، و فتحی آذر، اسکندر. (1384). بررسی رابطه باورهای خود اثر بخشی و مرکز کنترل با پیشرفت تحصیلی. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 6(1)، 137-150. SID. https://sid.ir/paper/99309/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالهی عدلی انصار وحیده، فتحی آذر اسکندر. بررسی رابطه باورهای خود اثر بخشی و مرکز کنترل با پیشرفت تحصیلی. مطالعات تربیتی و روان شناسی[Internet]. 1384؛6(1):137-150. Available from: https://sid.ir/paper/99309/fa

    IEEE: کپی

    وحیده عبدالهی عدلی انصار، و اسکندر فتحی آذر، “بررسی رابطه باورهای خود اثر بخشی و مرکز کنترل با پیشرفت تحصیلی،” مطالعات تربیتی و روان شناسی، vol. 6، no. 1، pp. 137–150، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99309/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button