مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,439
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,068
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 120

چکیده

 این پژوهش بررسی چگونگی روند تحول تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد را کانون توجه خویش قرار داده است. بدین منظور, پژوهشی پیمایشی در مقطع زمانی معینی؛ برای تعیین میزان تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و سال چهارم انجام شده است. افراد نمونه در این پژوهش 144 نفر دانشجوی کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد هستند که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده اند. در این پژوهش, آزمون تفکر انتقادی واتسون- گلیرز بعنوان ابزار اندازه گیری مورد استفاده قرار گرفته است. در این پرسشنامه مولفه های اصلی تفکر انتقادی عبارتنداز: استنباط, شناسایی مفروضات, استنتاج, تعبیر و تفسیر و ارزشیابی. برای مقایسه نمره تفکر انتقادی بین دو جنس و دانشجویان علوم انسانی و سایر رشته ها, و دانشجویان سال اول و سال آخر از آزمون تی مستقل استفاده شد و مقدار (p<0.05) معنادار تلقی گردید. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بین میانگین نمرات تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و سال چهارم تفاوت معنی داری وجود دارد. البته باید متذکر شد, که میانگین کلی نمرات تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و چهارم با توجه به استانداردهای گزارش شده, در حد ضعیف ارزیابی می شود. همچنین یافته های این پژوهش نشان داده است دانشجویان دختر در مهارت استنتاح و دانشجویان پسر در مهارت تفسیر نمرات بیشتری را کسب کرده اند. با وجود این بین میزان تفکر انتقادی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری مشاهده نشده است. بعلاوه, بر اساس یافته های بدست آمده, تفاوت معناداری بین میانگین نمرات تفکر انتقادی دانشجویان رشته های علوم انسانی و سایر رشته ها در کلیه حیطه ها به جز حیطه تفسیر مشاهده نشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره، و عبدلی، افسانه. (1389). روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 11(2)، 103-120. SID. https://sid.ir/paper/99352/fa

    Vancouver: کپی

    جاویدی کلاته جعفرآبادی طاهره، عبدلی افسانه. روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روان شناسی[Internet]. 1389؛11(2):103-120. Available from: https://sid.ir/paper/99352/fa

    IEEE: کپی

    طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی، و افسانه عبدلی، “روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد،” مطالعات تربیتی و روان شناسی، vol. 11، no. 2، pp. 103–120، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button