مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,049
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

818
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توانایی برنامه ریزی و سازمان دهی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه، فزون کنشی

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 170

چکیده

 هدف پژ‍وهش حاضر مقایسه عملکرد کودکان مبتلا به اختلالADHD  و کودکان عادی در آزمون های برنامه ریزی است. بدین منظور, 45 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه, فزون کنشی 7 تا 12 سال شهر مشهد با استفاده از آزمون هایSNAP, CBCL, TRF, 4-CSI, و نیز مصاحبه بالینی شناسایی و در سه زیرریخت غلبه با نارسایی توجه, غلبه با فزون کنشی/تکانش گری و زیرریخت ترکیبی جای گرفتند. بدین ترتیب, در هر زیرریخت این اختلال 15 کودک مبتلا قرارگرفت. همچنین, 15 کودک عادی سنین 7 تا 12 سال نیز به عنوان گروه کنترل از طریق شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری کنش اجرایی برنامه ریزی از آزمون برج لندن, آزمون مازهای پرتئوس و خرده آزمون مازهای وکسلر استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA), تحلیل واریانس تک متغیری(ANOVA)  و آزمون توکی نشان داد که کودکان مبتلا به این اختلال در مقایسه با گروه کنترل عملکرد ضعیف تری در آزمون های برنامه ریزی دارند. در بررسی عملکرد زیرریخت ها تفاوت معناداری بین آنها مشاهده نگردید, هرچند که عملکرد کودکان مبتلا به زیرریخت ترکیبی در این آزمون ها بهتر بود. در بررسی مولفه های مختلف آزمون برج لندن نیز تفاوت معناداری بین گروه کنترل و کودکان مبتلا به این اختلال در زمان کل آزمایش, زمان آزمایش, تعداد خطا و امتیاز کل به دست آمد. در مجموع, نتایج پژ‍وهش از ضعیف تر بودن توانایی برنامه ریزی و سازمان دهی کودکان مبتلا بهADHD  حمایت کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشهدی، علی، رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم، آزادفلاح، پرویز، و سلطانی فر، عاطفه. (1389). توانایی برنامه ریزی و سازمان دهی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه, فزون کنشی. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 11(1)، 151-170. SID. https://sid.ir/paper/99370/fa

    Vancouver: کپی

    مشهدی علی، رسول زاده طباطبایی سیدکاظم، آزادفلاح پرویز، سلطانی فر عاطفه. توانایی برنامه ریزی و سازمان دهی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه, فزون کنشی. مطالعات تربیتی و روان شناسی[Internet]. 1389؛11(1):151-170. Available from: https://sid.ir/paper/99370/fa

    IEEE: کپی

    علی مشهدی، سیدکاظم رسول زاده طباطبایی، پرویز آزادفلاح، و عاطفه سلطانی فر، “توانایی برنامه ریزی و سازمان دهی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه, فزون کنشی،” مطالعات تربیتی و روان شناسی، vol. 11، no. 1، pp. 151–170، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99370/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button