Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,432
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

682
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: اثربخشی خانواده درمانی با الگوی شناختی - رفتاری مذهب محور بر عملکرد خانواده بر سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه شهر اهواز (عنوان عربی: العلاج الأسری بأنموذج معرفی - سلوکی دینی المحور وتأثیره علی أداء الأسرة فی الانسجام والأداء الدراسی للطلاب الذکور فی المرحلة الإعدادیة بمدینة الأهواز )

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 52

چکیده

 چکیده فارسی: هدف این پژوهش, بررسی اثربخشی خانواده درمانی مبتنی بر الگوی شناختی- رفتاری مذهب محور, بر ناسازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر سال اول الی چهارم دبیرستان بوده است. از میان زوجین مراجعه کننده به کلینیک تخصصی محقق, برای مشاوره خانواده و حل تعارضات خانوادگی از روش نمونه گیری در دسترس, تعداد 40 نفر انتخاب شدند. آنان به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش, پرسش نامه ارزیابی عملکرد خانواده, پرسش نامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بودند. گروه آزمایش 10 جلسه 45 دقیقه ای خانواده درمانی شناختی- رفتاری مذهب محور دریافت کردند, درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نتایج حاصل آشکار ساخت که تفاوت معنی داری بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ عملکرد خانواده, سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان وجود دارد (p<0.001). در گروه آزمایش, در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل عملکرد خانواده به طور معنی داری افزایش یافته بود. همچنین میزان سازگاری رفتاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش, به طور معنی داری در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل افزایش یافت. نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که خانواده درمانی مبتنی بر الگوی شناختی - رفتاری مذهب محور, بر بهبود عملکرد خانواده, سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز موثر بوده است.   چکیده عربی:الهدف من تدوین هذه المقالة هو دراسة العلاج الأسری بأنموذج معرفی - سلوکی دینی المحور وتأثیره علی أداء الأسرة فی الانسجام والأداء الدراسی للطلاب الذکور فی المرحلة الإعدادیة من السنة الأولی حتی الرابعة بمدینة الأهواز. ومن بین الأزواج الذین راجعوا مرکز العلاج التخصصی (محقق) بغیة الاستشارة الأسریة وحل الخلافات العائلیة تم اختیار 40 شخصا وفق منهج اختیار العینة المتوفرة, وقد أثبتت نتائج البحث وجود اختلاف معتبر بین مجموعتی الاختبار والسیطرة من حیث الأداء الأسری والانسجام والأداء الدراسی للطلاب بمستوی (P<0.001) فی مجموعة الاختبار مقارنة مع مرحلة ما قبل الاختبار ومجموعة السیطرة للأداء الأسری حیث تصاعد بشکل معتبر. کما أشارت النتائج إلی أن مدی الانسجام السلوکی والأداء الدراسی للطلاب فی مجموعة الاختبار شهد تصاعدا معتبرا مقارنة مع مرحلة ما قبل الاختبار ومجموعة السیطرة. أما نتائج البحث فقد أشارت إلی أن العلاج الأسری المستند إلی الأنموذج المعرفی - السلوکی دینی المحور له تأثیر علی تحسین أداء الأسرة وانسجامها والأداء الدراسی للطلاب الذکور علی مستوی الدراسة الثانویة فی مدینة الأهواز.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حمید، نجمه، ویسی، شوبو، و سجادی، فاطمه. (1392). عنوان فارسی: اثربخشی خانواده درمانی با الگوی شناختی - رفتاری مذهب محور بر عملکرد خانواده بر سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه شهر اهواز (عنوان عربی: العلاج الأسری بأنموذج معرفی - سلوکی دینی المحور وتأثیره علی أداء الأسرة فی الانسجام والأداء الدراسی للطلاب الذکور فی المرحلة الإعدادیة بمدینة الأهواز ). روان شناسی و دین، 6(3 (پیاپی 23))، 39-52. SID. https://sid.ir/paper/99431/fa

    Vancouver: کپی

    حمید نجمه، ویسی شوبو، سجادی فاطمه. عنوان فارسی: اثربخشی خانواده درمانی با الگوی شناختی - رفتاری مذهب محور بر عملکرد خانواده بر سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه شهر اهواز (عنوان عربی: العلاج الأسری بأنموذج معرفی - سلوکی دینی المحور وتأثیره علی أداء الأسرة فی الانسجام والأداء الدراسی للطلاب الذکور فی المرحلة الإعدادیة بمدینة الأهواز ). روان شناسی و دین[Internet]. 1392؛6(3 (پیاپی 23)):39-52. Available from: https://sid.ir/paper/99431/fa

    IEEE: کپی

    نجمه حمید، شوبو ویسی، و فاطمه سجادی، “عنوان فارسی: اثربخشی خانواده درمانی با الگوی شناختی - رفتاری مذهب محور بر عملکرد خانواده بر سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه شهر اهواز (عنوان عربی: العلاج الأسری بأنموذج معرفی - سلوکی دینی المحور وتأثیره علی أداء الأسرة فی الانسجام والأداء الدراسی للطلاب الذکور فی المرحلة الإعدادیة بمدینة الأهواز )،” روان شناسی و دین، vol. 6، no. 3 (پیاپی 23)، pp. 39–52، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99431/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا