مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

190
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

181
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی تقویت حافظه کاری با آموزش رایانه ای بر توجه مداوم دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 2 | صفحه پایان 13

چکیده

 مقدمه و هدف: توجه مداوم و حافظه کاری جزء عملکردهای اجرایی مغز هستند و مطالعات نشان داده که این دو عملکردهای شناختی با یکدیگر همبستگی دارند, اما با این حال عملکردهای شناختی دور محسوب می شوند. از طرف دیگر, مطالعات نشان می دهند اثر تقویت حافظه کاری به عملکردهای شناختی دور انتقال نمی یابد. هدف این پژوهش با توجه به اهمیت توجه مداوم در عملکردهای زندگی روزانه مانند عملکرد تحصیلی و شغلی و همچنین برای پاسخگویی به تناقض موجود در پیشینه پژوهشی, بررسی اثربخشی حافظه کاری بر بهبود توجه مداوم بوده است. مواد و روش ها: 32 دانش آموز پسر پایه هشتم با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و گروه کنترل (16 نفر) گماشته شده اند. برای تقویت و آموزش حافظه کاری, از نرم افزار رایانه ای آموزش dual n-back به مدت 12 جلسه 40 دقیقه ای در 4 هفته استفاده شد. جهت سنجش میزان حافظه کاری از آزمون های فراخنای ارقام و همچنین برای ارزیابی توجه مدام از آزمون رایانه ای عملکرد مداوم استفاده و سنجش پیش آزمون یک هفته قبل و پس آزمون یک هفته پس از دوره آموزش انجام شد. یافته ها: نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه نشان داد که پس از دوره آموزش حافظه کاری, توجه مداوم (0/043=P) و حافظه کاری کلامی (0/033=P), شرکت کنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهبود معنادار یافته اند, اما تغییری در حافظه کوتاه مدت کلامی (0/236=P) به وجود نیامده است. نتیجه گیری: بهبود توجه مداوم پس از آموزش حافظه کاری نشانگر انتقال دوره اثر آموزش حافظه کاری به توجه مداوم بوده و موید دخیل بودن توجه مداوم در بخش مجری مرکزی حافظه کاری بوده است. همچنین بهبود توجه مداوم و عدم تغییر ظرفیت حافظه کوتاه مدت کلامی بیانگر این بوده که سازوکار اثر آموزش حافظه کاری از طریق تقویت مجری مرکزی عمل کرده و از طریق افزایش ظرفیت حلقه آوایی حافظه کاری نیست.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حق نظری، فرزین، نجاتی، وحید، و پوراعتماد، حمیدرضا. (1401). اثربخشی تقویت حافظه کاری با آموزش رایانه ای بر توجه مداوم دانش آموزان. طب توانبخشی، 11(1 )، 2-13. SID. https://sid.ir/paper/996906/fa

Vancouver: کپی

حق نظری فرزین، نجاتی وحید، پوراعتماد حمیدرضا. اثربخشی تقویت حافظه کاری با آموزش رایانه ای بر توجه مداوم دانش آموزان. طب توانبخشی[Internet]. 1401؛11(1 ):2-13. Available from: https://sid.ir/paper/996906/fa

IEEE: کپی

فرزین حق نظری، وحید نجاتی، و حمیدرضا پوراعتماد، “اثربخشی تقویت حافظه کاری با آموزش رایانه ای بر توجه مداوم دانش آموزان،” طب توانبخشی، vol. 11، no. 1 ، pp. 2–13، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/996906/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button