Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,653
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,535
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش فرهنگ بر الگوی مصرف

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 150

چکیده

 مصرف افزون بر اینکه به عنوان هدف تولید و توزیع مطرح است, تغییرهای آن, تاثیر قابل توجهی بر دیگر متغیرهای کلان اقتصادی مانند: سطح تولید, پس انداز, اشتغال, بیکاری و تورم دارد. عامل های متعددی در شکل گیری الگوی مصرف در هر جامعه ای دخالت دارد که مهمترین آنها فرهنگ است. در مقاله حاضر به دنبال این مساله اصلی هستیم که چه رابطه ای بین فرهنگ با الگوی مصرف جامعه وجود دارد؟ الگوی مصرف از چه مولفه هایی تشکیل شده و چگونه از فرهنگ اثر می پذیرند؟در این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و با مفروض دانستن جامعه و زیرمجموعه های آن به عنوان «نظام» و «زیرنظام های مرتبط», رابطه مولفه های فرهنگ و الگوی مصرف بررسی شده است.یافته های مقاله نشان می دهد که:1. مولفه های اصلی مصرف یعنی سطح مصرف, ترکیب کالاهای مصرفی و چگونگی مصرف, در بستر فرهنگ جامعه شکل می گیرد و قواعد اسلامی حاکم بر مصرف نیز هر سه مولفه را تحت تاثیر قرار می دهد؛2. الگوی مصرف جامعه ما با الگوی تولید داخلی و الگوی مطلوب مصرف از دیدگاه دینی فاصله دارد و به علت اینکه وضع موجود و وضع مطلوب ریشه های فرهنگی دارند با ابزارهای اقتصادی صرف, نمی توان در آن, تحول اساسی پدید آورد و تغییرهای بلندمدت آن به طور اساسی تحت تاثیر تغییر در مولفه های فرهنگی مرتبط با آن است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موسایی، میثم. (1388). نقش فرهنگ بر الگوی مصرف. اقتصاد اسلامی، 8(34)، 125-150. SID. https://sid.ir/paper/99808/fa

    Vancouver: کپی

    موسایی میثم. نقش فرهنگ بر الگوی مصرف. اقتصاد اسلامی[Internet]. 1388؛8(34):125-150. Available from: https://sid.ir/paper/99808/fa

    IEEE: کپی

    میثم موسایی، “نقش فرهنگ بر الگوی مصرف،” اقتصاد اسلامی، vol. 8، no. 34، pp. 125–150، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99808/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا